czwartek, 28 lutego 2013

Trzymamy kciuki za Plac Zabaw Generała Sowińskiego!


1 marca w Pałacu Prezydenckim poznamy laureatów Nagrody Super Samorząd 2012

Przedstawiamy jedną z nominowanych inicjatyw: Plac Zabaw Generała Sowińskiego, wspólne przedsięwzięcie Nieformalnej Grupy Plac Zabaw Generała Sowińskiego i Rady Dzielnicy Wieniawa w Lublinie. 

fot. Tymoteusz Dębski, Nieformalna Grupa Plac Zabaw Generała Sowińskiego

Jak zwykły plac zabaw stał się
Placem Zabaw Generała Sowińskiego

Plac zabaw przy ulicy Sowińskiego w Lublinie to plac jakich w Polsce tysiące. Zbudowany w latach pięćdziesiątych i od tamtej pory trwający w niezmienionym kształcie. Nieśmiertelne drabinki są wprawdzie od czasu do czasu pociągnięte pędzlem, ale jeszcze częściej demontowane, bo nie spełniają już swojej funkcji. Przebywanie tam nie sprawia już przyjemności ani dzieciakom, ani ich rodzicom, ani pozostałym mieszkańcom. A może w okolicy nie ma dzieci? Wręcz przeciwnie, w jego najbliższym sąsiedztwie zlokalizowane są aż trzy przedszkola! Jak na dzielnicę z lat pięćdziesiątych przystało, mieszka tu również spore grono seniorów. A jednak spory teren placu zabaw stoi pusty. Plac, na którym codziennie przebywali nasi dziadkowie, rodzice, i wreszcie my, przestał być miejscem integracji i umacniania więzi społecznych. Przez swoje zaniedbanie i niedostosowanie do realnych potrzeb stał się tak naprawdę miejscem destruktywnie oddziałującym na naszą społeczność – mówi Tymoteusz Dębski, jeden z inicjatorów starań o jego rewitalizację. Wraz z innymi rodzicami, Krzysztofem Gałczyńskim i Marcinem Pis, którzy wraz z dziećmi chcieliby znowu z niego korzystać, postanowili zawalczyć o wspólną przestrzeń. Tak trafili na zorganizowane przez Urząd Miasta Lublin i Radę DzielnicyWieniawa konsultacje społeczne dotyczące wydatkowania rezerwy celowej budżetumiasta na rok 2012. I choć w 2012 „wygrały” inne potrzeby mieszkańców tej rozległej dzielnicy, temat placu zabaw został przez radnych podchwycony.

Wziąć sprawy w swoje ręce...

Kiedy na konsultacjach pojawiła się grupa mieszkańców z plikiem podpisów pod wnioskiem, żeby zagospodarować plac zabaw przy ulicy Sowińskiego, było to dla nas duże zaskoczenie. Na szczęście udało nam się szybko znaleźć sposób, żeby zagospodarować energię mieszkańców Piotr Choroś, odpowiedzialny w Urzędzie Miasta za kontakty z organizacjami pozarządowymi, wskazał nam akcję „Masz głos,masz wybór”, do której zgłosiliśmy nasz pomysł jako Rada Dzielnicy i nieformalna grupa mieszkańców – mówi Marta Kurowska, radna dzielnicy Wieniawa. W ten sposób w ramach akcji rozpoczęto realizację zadania „Wspólna przestrzeń”, którą najlepiej podsumowuje hasło: „Przestrzeń wokół ciebie nie musi być brzydka. Razem z sąsiadami możesz ją zmienić – wystarczy, że weźmiesz sprawy w swoje ręce”.

Członkowie Nieformalnej Grupy Plac Zabaw Generała Sowińskiego
podczas konsultacji społecznych Rady Dzielnicy Wieniawa, 21 marca 2012r.
źródło: www.facebook.com/ngoLublin

... i działać!

Od tego momentu rozpoczęła się praca. Jeszcze w marcu 2012 odbyła się wizja lokalna terenu placu, w której brali udział przedstawiciele rady dzielnicy, administracji terenu i Zakładu Nieruchomości Komunalnych. Okazało się, że w szufladzie jest już gotowy projekt parkingu na tym terenie, który tylko czekał na realizację. Dowiedzieliśmy się również, że ze względu na nową, wyremontowaną wiatę śmietnikową, niewiele da się zmienić – mówi Marta Kurowska - Mimo wszystko jednak chcieliśmy, żeby mieszkańcy uzgadniali, czego chcą, zakładając, że jak to będziemy wiedzieć, wtedy będziemy już tylko szukać pieniędzy na wykonanie. Rozpoczęła się więc intensywna akcja promocyjna: plakaty, ankiety rozprowadzane do skrzynek pocztowych, zachęcanie mieszkańców do udziału w zaplanowanym na lipiec spotkaniu. Również dzięki wsparciu Marty Kurowskiej dyrekcja pobliskiego liceum udostępniła przestrzeń do spotkań. To ważne, bo mieszkańców dzielnicy ze szkołą łączyła do tej pory dość szorstka przyjaźń, podkreśla Radna. 

Podczas zorganizowanego 5 lipca 2012r. spotkania dyskutowano o pomysłach, celach, wizjach i marzeniach z pozostałymi członkami i członkiniami społeczności. Dystrybuowano ankiety, wyłoniono również trzy zespoły robocze, w których najmłodszy uczestnik miał 5, a najstarszy 83 lata. Najważniejsze dla nas było poznać i sprecyzować oczekiwania mieszkańców. Wychodziliśmy przy tym z założenia, że kluczowa sprawa to uzyskanie ich zgody na podzielenie dużej skądinąd powierzchni placu na takie obszary, gdzie każdy może znaleźć miejsce dla siebie, bo inaczej istniało ryzyko konfliktów. Jeśli zrobimy plac zabaw, ale nie będzie miejsca dla psów i ich właścicieli, to może okazać się, że psy będą korzystać z piaskownicy. W tej okolicy jest dużo samochodów, a mało miejsc parkingowych, w jednym bloku jest dużo mieszkań pod wynajem, gdzie mieszka dużo studentów, w drugim z kolei mieszkańcy nie zawsze dobrze ze sobą żyją… innymi słowy, podwórze jak podwórze, z całą gamą ludzkich zachowań, a co za tym idzie z dużą możliwością rodzenia się potencjalnych konfliktów – opowiada Marta Kurowska. Kolejne miesiące to praca w zespołach roboczych – analiza zebranych ankiet, wspólne opracowywanie koncepcji zagospodarowania przestrzeni. 
To była mozolna, trudna, czasem konfliktowa, ale ogromnie satysfakcjonująca praca wspomina Tymoteusz Dębski. Oprócz projektów, które były jej głównym i podstawowym efektem końcowym, nie do przecenienia jest również zmiana myślenia, entuzjazm, rodzące się przyjaźnie i nauka wrażliwości na potrzeby sąsiadów.
W listopadzie nadszedł czas na zaprezentowanie wyników pracy mieszkańcom dzielnicy. Przedstawiliśmy wypracowane propozycje i zapowiedzieliśmy kolejną akcję: trzy najlepsze propozycje zagospodarowania terenu trafią do skrzynek pocztowych mieszkańców, z których każdy będzie mógł wybrać tę najlepszą – a także zmodyfikować ją wedle swojego uznania, mówią koordynatorzy akcji. 

listopad 2012 - druga debata publiczna na temat przyszłości Placu
fot. Tymoteusz Dębski, Nieformalna Grupa Plac Zabaw Generała Sowińskiego
Równolegle, w czasie gdy mieszkańcy tworzyli koncepcję Placu Zabaw Generała Sowińskiego, Rada Dzielnicy zapisała remont placu jako wniosek do budżetu miasta. Niestety, jako że koszt tej inwestycji oszacowano na 500 000zł, pozycja ta oczywiście do budżetu nie weszła. Ciągle jednak wierzymy, że mimo wszystko uda się, za mniejszą kwotę, choć część tego placu przebudować zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców – mówi Marta Kurowska. Niebawem Rada Dzielnicy będzie dzieliła pieniądze z rezerwy celowej do wykorzystania przez jednostki pomocnicze miasta w 2013 roku i plac jest tutaj zdecydowanym faworytem.

Jednym z największych dla nas odkryć była współpraca z samorządem. Mieszkańcy w trakcie debat, widząc entuzjazm radnych i ich faktyczne zaangażowanie, stwierdzali że ta postawa przywraca im wiarę w społeczeństwo obywatelskie, mówi Tymoteusz Dębski. 

Z kolei z perspektywy radnej, Marty Kurowskiej, niezwykle cenne jest to, że już pojawiają się kolejne inicjatywy mieszkańców. Na bliźniaczym terenie jedna z mieszkanek, we współpracy z Fundacją Wolności, zaczyna przygotowywać ankiety dla mieszkańców. Co zrobić, by przestrzeń zaprojektowaną w latach pięćdziesiątych dostosować do współczesnych potrzeb? Jak pogodzić sprzeczne czasem interesy i stworzyć miejsce, które na nowo służyć będzie społeczności lokalnej? 

Razem przeszliśmy porządną lekcję współpracy, dzięki której kolejne grupy uczą się, jak działać. Jedna z mieszkanek napisała mi ostatnio, że dopiero rozmowy z nami uświadomiły jej, że trzeba w zupełnie inny sposób podejść do próby rozwiązywania problemów doskwierających sąsiadom. To chyba największa nagroda za wspólną pracę, podsumowuje Marta Kurowska. 

tekst: Anna Szadkowska-Ciężka

czwartek, 21 lutego 2013


Zaproszenie

Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy, jako Partner projektu "Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, zaprasza Doradców Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej na szkolenie:

„Marketing i public relations w podmiotach ekonomii Społecznej”

które odbędzie się w dniach 11-13 marca 2013 roku w Warszawie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu marketingu podmiotów ekonomii społecznej, wiedzy i praktycznych przykładów dot. budowania marki, nabycie przez doradców/doradczynie umiejętności identyfikacji i analizy potrzeb konkretnych grup klientów, dostosowania odpowiednich narzędzi w komunikacji marketingowej.

ZARYS PROGRAMU:
     Komunikacja marketingowa – cele, adresaci/adresatki, narzędzia, spodziewane efekty.
     Marketing w sektorze ekonomii społecznej.
I   Identyfikacja i analiza potrzeb klientów/klientek pod kątem przygotowania konkretnej oferty, produktu (z uwzględnieniem różnych grup klientów: klientów anonimowych – rynkowych, klientów/klientek odpowiedzialnych społecznie oraz administracji publicznej).
   Budowanie marki: siła marki, opracowanie strategii marki, wizualizacja, pozycjonowanie marki, narzędzia komunikacji z rynkiem, zarządzanie marką na różnych etapach jej rozwoju.
     Public relations w sektorze ES.

REKRUTACJA NA SZKOLENIE:

W szkoleniu mogą wziąć doradcy/doradczynie Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej

Ilość miejsc ograniczona.
Warunki rekrutacji: 1) decyduje kolejność zgłoszeń; 2) w przypadku dużej ilości zgłoszeń na jedno szkolenie, organizator może ograniczyć liczbę uczestników z jednej organizacji do maksimum 3 osób.

ZGŁOSZENIA prosimy przesyłać na adres: artur@spoldzielnie.org.pl, formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracja współpracy z CES - w załączeniu.

INFORMACJE DODATKOWE:
Uczestnictwo w spotkaniu jest bezpłatne i obejmuje udział w szkoleniu, wyżywienie, komplet materiałów konferencyjnych 2 noclegi.
Po zakończeniu szkolenia jego uczestnicy mogą skorzystać z doradztwa z zakresu objętego szkoleniem.

Szkolenie rozpoczyna się w dniu 11 marca 2013 o godzinie 11:00.

               
Więcej informacji w sprawie szkoleń:
Artur Then
Specjalista ds. szkoleń doradczych,
Agencja Rozwoju i Promocji Spółdzielczości
Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy
e-mail: artur@spoldzielnie.org.pl, tel. 012 655 10 17

poniedziałek, 11 lutego 2013

Doradztwo dla OWES i CIS


Oferta doradztwa indywidualnego świadczonego w ramach projektu
„Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej”

Doradztwo indywidualne skierowane jest do Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz Centrów Integracji Społecznej.

Doradztwo świadczone jest przez ekspertów i ekspertki zewnętrzne poprzez Centra Ekonomii Społecznej (CES).

Tematy doradcze dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej.
2. Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych.
3. Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora.

Kolejne zakresy tematyczne dla pracowników i pracowniczek Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej i Centrów Integracji Społecznej będą dostępne od marca 2013 roku!!!

Doradztwo jest bezpłatne dla beneficjentów i beneficjentek projektu.
Doradztwo świadczone jest do końca 2013 roku.

Wymagane jest zgłoszenie zapotrzebowania na doradztwo do Doradczyni CES, przesłanie formularza zgłoszenia na doradztwo oraz formularzy zgłoszenia do projektu do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy, który odpowiada za realizację doradztwa na poziomie krajowym.

Szczegółowy opis doradztwa dostępnego w 2013 roku:

  1. Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej:

1)    Działalność nieodpłatna, odpłatna i gospodarcza.
2)    Rola osób na poszczególnych szczeblach struktury organizacyjnej (obligatoryjne i fakultatywne organy podmiotów ekonomii społecznej).
3)    Działalność III sektora a zapisy ustaw dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.
4)    Dotacje a postępowanie sądowo – administracyjne i pomoc publiczna.
5)    Prowadzenie działalności gospodarczej w różnych formach.
6)    Rejestracja działalności gospodarczej oraz wprowadzenie zmian w KRS, praca z PKD, obowiązki podatkowe.
7)    Postępowanie naprawcze.
8)    Umowy cywilnoprawne w III sektorze.
9)    Kontrole.
10) Ochrona danych osobowych.

  1. Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych:

1)    Tworzenie modeli biznesowych dla grup inicjatywnych, zainteresowanych utworzeniem PES.
2)    Oceny zasadności ekonomicznej i stabilności modeli biznesowych.
3)    Tworzenie biznes planów dla nowozakładanych PES.
4)    Tworzenie biznes planów dla inwestycji przygotowywanych przez PES.
5)    Pomoc w tworzeniu kryteriów dla oceny biznes planów przez OWES.

  1. Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora:

1)    Wymogi związane z ewidencjonowaniem działalności PES (wynikające z ustawy o rachunkowości i innych przepisów).
2)    Praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej.
3)    Zagadnienia związane ze sprawozdawczością PES.
4)    Podstawowe zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
5)    Zagadnienia podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (m.in.. obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS, inne zobowiązania publiczno – prawne, etc.).
6)    Podział odpowiedzialności między kluczowymi osobami zajmującymi się finansami i zarządzaniem w PES.
7)    Zarządzanie finansami w organizacji, strategia finansowa, planowanie budżetu, etc.

Regionalne Centra Ekonomii Społecznej – dane kontaktowe:

Województwa: KUJAWSKO-POMORSKIE, ŁÓDZKIE, MAZOWIECKIE
Centrum Ekonomii Społecznej - Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
ul. Szpitalna 6, lok. 2/5, 00-031 Warszawa, tel. (22) 537 02 00 – 02, www.fise.org.pl
Michalina Laskowska - Doradczyni CES
kontakt: tel.
(22) 537 02 00 – 02, e-mail: mlaskowska@fise.org.pl

Województwa: LUBELSKIE, PODKARPACKIE, PODLASKIE
Centrum Ekonomii Społecznej - Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju
(UNDP), Regionalne Centrum UNDP w Bratysławie
ul. Peowiaków 11, 20-007 Lublin, tel. (81) 532 23 27, www.undp.org.pl
Katarzyna Zabratańska – Doradczyni CES w województwie lubelskim
kontakt: tel. 783-892-617, e-mail: katarzyna.zabratanska@undp.org
Kamila Michalik – Doradczyni CES w województwie podkarpackim
kontakt: tel. 600-877-099, e-mail: kamila.michalik@undp.org
Marta MałeckaDoradczyni CES w województwie podlaskim
kontakt: tel. 606-479-951, e-mail: marta.malecka@undp.org



Województwa: DOLNOŚLĄSKIE, LUBUSKIE, WIELKOPOLSKIE, OPOLSKIE
Centrum Ekonomii Społecznej - Fundacja Pomocy Wzajemnej „BARKA”
ul. Św. Wincentego 6, 61-003 Poznań, tel. (61) 668 24 26, (61) 872 02 86, www.barka.org.pl
Brygida JałowaDoradczyni CES
kontakt: tel. (61) 668 24 26, 782-253-134, e-mail: brygida.jalowa@barka.org.pl

Województwa: POMORSKIE, WARMIŃSKO-MAZURSKIE, ZACHODNIOPOMORSKIE
Centrum Ekonomii Społecznej - Fundacja Fundusz Współpracy
CES na terenie Przedsiębiorstwa Społecznego „Garncarska Wioska”
Wieś Kamionka k/Nidzicy
Edyta KotylaDoradczyni CES
kontakt: tel. 602-441-742, e-mail: ekotyla@cofund.org.pl

Województwa: MAŁOPOLSKIE, ŚLĄSKIE, ŚWIĘTOKRZYSKIE
Centrum Ekonomii Społecznej - Agencja Rozwoju i Promocji Spółdzielczości
Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy
ul. Malborska 65, 30-646 Kraków, tel. (12) 655 10 17, www.spoldzielnie.org.pl
Katarzyna WiechaDoradczyni CES
kontakt: tel. (12) 655 10 17, e-mail: katarzyna@spoldzielnie.org.pl


Szkolenie „Prawne, organizacyjne oraz finansowe aspekty działalności CIS – Repetytorium” w Warszawie


Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy, jako Partner projektu "Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, zaprasza Doradców i Doradczynie Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej na szkolenie:
„Prawne, organizacyjne oraz finansowe aspekty działalności CIS – Repetytorium”
które odbędzie się w dniach 4-6 marca 2013 roku w Warszawie
Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez pracowników i pracowniczki CIS wiedzy i kompetencji z zakresu uwarunkowań prawno – organizacyjno – finansowych funkcjonowania CIS oraz współpracy z partnerami.
ZARYS PROGRAMU:
1. Omówienie dokumentów organizacyjnych CIS (regulaminy, instrukcje, struktura zakresy czynności) oraz schematów i struktury organizacyjnej.
2. Omówienie zagadnień związanych z dokumentowaniem „ścieżki beneficjenta” w CIS.
3. Omówienie sposobów ewidencjonowania, sprawozdawczości i dokumentowania działalności CIS.
4. Najczęściej spotykane problemy CIS (case study) w tym w zakresie współpracy z PUP, OPS etc .

REKRUTACJA NA SZKOLENIE:

W szkoleniu mogą wziąć udział pracownicy i pracowniczki Centrów Integracji Społecznej.
Ilość miejsc ograniczona.
Warunki rekrutacji: 1) decyduje kolejność zgłoszeń; 2) w przypadku dużej ilości zgłoszeń na jedno szkolenie, organizator może ograniczyć liczbę uczestników i uczestniczek z jednej organizacji do maksimum 3 osób.
ZGŁOSZENIA prosimy przesyłać na adres: artur@spoldzielnie.org.pl, formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracja współpracy z CES można pobrać na stronie ZSLP.
INFORMACJE DODATKOWE:
Uczestnictwo w spotkaniu jest bezpłatne i obejmuje udział w szkoleniu, wyżywienie, komplet materiałów konferencyjnych oraz 2 noclegi.
Po zakończeniu szkolenia jego uczestnicy i uczestniczki mogą skorzystać z doradztwa
z zakresu objętego szkoleniem.
Szkolenie rozpoczyna się w dniu 4 marca 2013 o godzinie 11:00.

               
Więcej informacji w sprawie szkoleń:
Artur Then
Specjalista ds. szkoleń doradczych,

Agencja Rozwoju i Promocji Spółdzielczości
Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy
e-mail: artur@spoldzielnie.org.pl, tel. 012 655 10 17