środa, 27 marca 2013

Nie dzielmy biznesu na "prawdziwy" i "społeczny"!


„Networking - relacje - ekonomia społeczna” to hasło wywoławcze konferencji zorganizowanej przez Stowarzyszenie na rzecz Integracji Społecznej „Modrzew”. Stowarzyszenie podjęło się z niełatwego zadania, stawiając pytanie o współpracę i wzajemne relacje, stojącemu w prawym narożniku sektorowi ekonomii społecznej, zaś w lewym biznesowi. Czy się udało?

Networking, czyli co?

Nim o tym, warto odpowiedzieć na pytanie, czym jest networking? Pierwsze, co przychodzi na myśl to, że networking jest alternatywą wobec agresywnej reklamy i drapieżnego marketingu, „ucieczką w przód” przed kampaniami bilbordowymi oraz stertami wydrukowanych ulotek. Networking to wymiana rekomendacji, ale co ważne – nie w pojedynkę lecz w środowisku organizacji i innych podmiotów tj. izb gospodarczych, klubów biznesu, cechów rzemieślniczych etc. Bez dotrzymywania zasady wzajemności i wspierania się całym posiadanym doświadczeniem, osiągnięcie efektów nie jest możliwe.


Tomasz Suprowicz, BNI Fortuna


Należy pamiętać o jeszcze jednej kluczowej rzeczy – konkurencji, której w biznesie trudno uniknąć. W takim przypadku nie trudno o konflikt interesów, jednak, jak pokazuje praktyka i na taką sytuacje są gotowe rozwiązania. Można bowiem posłużyć się przykładem BNI, będącym grupą rekomendacji biznesowych, która działa na zasadzie terytorialności oraz tworzy zespoły przedsiębiorców i przedsiębiorczyń, w których jest tylko jeden przedstawiciel bądź przedstawicielka określonej branży.

Przekładając to na grunt podmiotów ekonomii społecznej, na pierwszy rzut oka widać, że spełnienie tego warunku mogłoby być trudne. Większość PES jako obszar swojej działalności wskazuje nieodmiennie usługi gastronomiczne, remontowo-budowlane czy sprzątania. Na szczęście katalog profilu działalności PES ma zwykle charakter otwarty, więc przebranżowienie się i znalezienie niszy rynkowej nie jest niemożliwe. Tak właśnie zrobiła spółdzielnia socjalna Inicjatywa z podlubelskich Bystrzejowic III, zajmująca pozyskiwaniem od osób prywatnych i firm plastikowych butelek typu PET, a następnie dostarczaniem ich do zakładów zajmujących się przetwórstwem plastiku w granulat. Przy takim podejściu już nic nie stoi na przeszkodzie, aby się nawzajem rekomendować. Pamiętając oczywiście o tym, że za każdym działaniem musi stać wysoka jakość i profesjonalizm.

Nie dzielimy biznesu!

Zdania na temat tego, czy takie wzajemne rekomendacje są możliwe, były oczywiście podzielone, co dodało jedynie pikanterii i tak dynamicznej i emocjonującej dyskusji. Również osoby „na widowni” bardzo szybko zaangażowały się w żywą dyskusję. Co zatem wyniknęło z tych komentarzy? Przede wszystkim zwrócono uwagę na to, że

podział na „twardy”, „klasyczny”, „tradycyjny” czy też „prawdziwy” biznes i biznes ekonomii społecznej, jest zbyteczny i sztuczny.

W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia z podmiotami, które spełniają cele ekonomiczne, zatem tworzenie tego rodzaju podziałów utrudnia współdziałanie, tworzy niepotrzebny dystans i zaburza relacje. Potrzebna jest postawa otwartości i zaufania aby móc się poznać i dać sobie szansę na znalezienie płaszczyzny porozumienia. Poza tym, jak zauważył jeden z uczestników panelu, gdyby przyszło nam porównać dobrze prosperującą 20-osobową spółdzielnie socjalną z 1-osobową działalnością gospodarczą, to o którym przedsiębiorstw powiedzielibyśmy, że jest „większym kapitalistą?”

Debata "W jaki sposób rekomendacje biznesowe wcielić
w praktykę przedsiębiorczości społecznej"
od lewej: Paweł Narodowiec, Andrzej Juros,
Grażyna Łańcucka, Grzegorz Sacharuk,  Michał
Grzymowski, Sebastian Krajewski, Tomasz Suprowicz

Pieniądze czy relacje?

To nie koniec dylematów. Kolejnym z nich było pytanie o to, co jest ważniejsze: relacje czy pieniądze? Pretekstem do postawienia tego pytania był Konkurs Janosika i dylemat, komu przyznać pierwszą nagrodę. Dylemat sprowadza się do pytania: czy lepiej pozyskać 60zł od sześciu różnych osób, czy 100zł od jednej? Po burzliwej dyskusji, wszechstronnej analizie wszystkich „za” i „przeciw” osoby obecne na konferencji doszły do wniosku, że stawianie na stosunki z otoczeniem jest wartością niepoliczalną, ale bardzo procentującą w przyszłości – bezdyskusyjnie warto! Zbudowanie relacji wymaga przede wszystkim spotkań i rozmów. Jak zauważył  jeden z panelistów, trzeba się spotykać co najmniej cztery razy dziennie. Konferencje, seminaria, warsztaty, panele są po temu świetną okazją. Gdy brakuje czasu, a nasz kalendarz pęka w szwach, wyjściem awaryjnym może być komunikacja w przestrzeni wirtualnej np. na portalach tematycznych służących wymianie informacji, powołanie którego było jednym z postulatów konferencji.

Kreatywność osób uczestniczących w konferencji była nie wyczerpana, wobec czego kontynuację dyskusji przeniesiono do kuluarów.  Stowarzyszeniu „Modrzew” gratulujemy organizacji konferencji i prosimy o jeszcze!

Kwartalnik o ekonomii społecznej

Kwartalnik "Praca zamiast zasiłku" dostępny będzie również w wersji elektronicznej
pod adresem: www.gazeta.modrzew.pl
Stowarzyszenie na rzecz Integracji Społecznej "Modrzew" wydaje kwartalnik poświęcony ekonomii społecznej "Praca zamiast zasiłku", którego pierwszy numer ukazał się w marcu  2013r. Promocja ekonomii społecznej i zatrudnienia w sektorze to część działań Lubelsko-Bialskiego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, który ruszył w styczniu 2013r.

Lubelsko-Bialski OWES


"Modrzew" prowadzi OWES od stycznia 2010 roku, koncentrując się przede wszystkim na pracy w ramach powiatu świdnickiego. Lubelsko-Bialski OWES wsparciem obejmuje całość subregionu, to jest powiaty:

  • bialski,
    źródło: opracowanie własne RCES w Lublinie
  • parczewski,
  • włodawski,
  • łęczyński,
  • lubelski,
  • świdnicki, 
  • kraśnicki, 
  • Miasto Lublin, 
  • Miasto Biała Podlaska

O czym w kwartalniku?

W pierwszym numerze kwartalnika przeczytasz o networkingu w biznesie społecznym, o leczniczych właściwościach rumianku w przypadłościach związanych z brakiem pracy (rzecz o Krainie Rumianku i Wiejskim SPA w Hołownie na Polesiu Lubelskim), o nowej formie pomocy finansowej dla wybitnie uzdolnionych dzieci i młodzieży z powiatu świdnickiego (Odlotowy Fundusz Stypendialny), o ZAZ Misericordia z Lublina, o fundraisingu w organizacjach pozarządowych, zastanowimy się również, czy praca w sektorze ekonomii społecznej to mi czy rzeczywistość. 

Bardzo się cieszymy, że doczekaliśmy się lubelskiego wydania JAKa i nowej przestrzeni do wymiany informacji na temat lubelskich podmiotów ekonomii społecznej. Zachęcamy do lektury!


Ruszyła trzecia edycja Konkursu na Najlepsze Przedsiębiorstwo Społeczne Roku


Ruszyła trzecia edycja Konkursu na Najlepsze Przedsiębiorstwo Społeczne! 26 marca 2013r. organizator konkursu, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, udostępnił internetowy generator zgłoszeń, za pośrednictwem którego 
do 8 maja 2013 roku zgłaszać można firmy, które realizując misję społeczną potrafią zadbać o najwyższą jakość produktów i usług. 
Konkurs na Najlepsze Przedsiębiorstwo Społeczne Roku to jedyny tego typu konkurs o skali ogólnopolskiej, w którym przyznawane są nagrody w kategoriach Przedsiębiorstwo społeczne roku oraz Pomysł na rozwój. 

Kto może ubiegać się o nagrodę?

  1. organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) prowadzące działalność gospodarczą
  2. organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) prowadzące ZAZ
  3. spółdzielnie pracy, spółdzielnie inwalidów i niewidomych
  4. spółdzielnie socjalne osób fizycznych oraz osób prawnych
  5. kościelne osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą
  6. kościelne osoby prawne prowadzące ZAZ
  7. spółki non-profit. 

Wymagania dla Przedsiębiorstwa Społecznego Roku

  1. przychód netto z działalności gospodarczej w 2012r. na poziomie minimum 100 tys. zł
  2. działanie co najmniej 24 miesięcy. 

Wymagania w kategorii Pomysł na Rozwój

  1. działalność od co najmniej 12 miesięcy
  2. przedstawienie konkretnego pomysłu na rozwój działalności przedsiębiorstwa.

Nagrody

Zwycięskie przedsiębiorstwa nagrodzone zostaną nagrodami pieniężnymi o puli 65 tys. zł, natomiast finaliści Konkursu w kategorii Przedsiębiorstwo Społeczne Roku mają szansę otrzymać prestiżowy certyfikat "Znak Przedsiębiorstwo Ekonomii Społecznej".

Finaliści obu kategorii ubiegać się będą również o Nagrodę Pracowników PwC - indywidualne doradztwo biznesowe świadczone przez ekspertów i ekspertki jednej z największych firm doradczych na świecie. 

W zeszłym roku zwycięzcami zostały jeleniogórska Spółdzielnia Socjalna Patron (w kategorii Przedsiębiorstwo Społeczne Roku) oraz Spółdzielnia Socjalna Rybka z katowickiego Giszowca (w kategorii Pomysł na Rozwój). Nagrodę Publiczności dostała Spółdzielnia Socjalna Inicjatywa z Bystrzejowic III (województwo lubelskie). Wywiad z prezesem Inicjatywy, Piotrem Parafiniukiem, publikowaliśmy w listopadzie 2012r. 

Informacji o Konkursie udziela: Julia Koczanowicz-Chodzyńska, jchondzynska@fise.org.pl, 22 537 02 00-02.


ZAPROSZENIE

Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy jako Partner projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego serdecznie zaprasza na kolejne dwudniowe spotkania sieciujące, które odbędą się w Cedzynie k/Kielc; w terminie 18 – 19 kwietnia 2013 r. Planowane rozpoczęcie spotkań godzina 11:00.

Celem spotkań sieciujących jest omówienie najistotniejszych  problemów  Centrów Integracji Społecznej, perspektyw dalszego ich działania oraz ich umiejscowienia w dokumentach strategicznych. 

W tym zakresie będziemy kontynuować dyskusje rozpoczęte na spotkaniach sieciujących w Gorzowie Wielkopolskim. Chcielibyśmy więc zorganizować konsultacje i warsztaty poświęconego Krajowemu Programowi Wychodzenia z Ubóstwa przygotowywanemu przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Na najbliższe spotkania sieciujące zapraszamy w szczególności pracowników
i pracownice socjalnych Centrów Integracji Społecznej.
Spotkanie będzie bowiem okazją do wymiany doświadczeń, do dyskusji o ich roli i zadaniach w CIS oraz o problemach, z jakimi muszą sobie radzić w codziennych kontaktach z uczestnikami i uczestniczkami CIS.

Prosimy o zgłoszenie do dnia 10 kwietnia 2013 r.

Sprawami organizacyjnymi zajmuje się Anna Bulka tel. (12) 655-10-17; e-mail anna@spoldzielnie.org.pl

wtorek, 26 marca 2013

Permakultura a kapitał społeczny, czyli Permakulturowy Sezon II w MOS w Łodzi

O permakulturowym ogrodzie komunalnym, tworzonym przez wychowanków i wychowanki Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii* w Łodzi, pisaliśmy przy okazji rozstrzygnięcia Konkursu na Najlepsze Partnerstwo Społeczno-Prywatne 2012. Projekt pt. "Partnerstwo na rzecz powstania ogrodu komunalnego na zasadach permakultury dla społeczności lokalnej Osiedla im. Montwiłła Mireckiego w Łodzi finansowany jest przez PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Spółka Akcyjna i jest wyjątkowym na skalę kraju przykładem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Co jest wyjątkowego w tym projekcie?

Po pierwsze, projekt to wyjątkowa forma aktywizacji mieszkańców i mieszkanek MOS w połączeniu ze społecznością lokalną. Po drugie, ekologiczna, pemakulturowa produkcja żywności i niezwykła możliwość edukacji zarówno wychowanków i wychowanek ośrodka, jak i społeczności lokalnej. Po trzecie - zagospodarowanie energii i potencjału społeczności lokalnej w oparciu o nieużytkowane powierzchnie na terenie miasta, a więc istniejące, ogólnie dostępne zasoby. I wreszcie współpraca partnerska, która przyniosła bardzo konkretne efekty.

Dlaczego piszemy o tym teraz? 

Bo jest szansa na kontynuację, w której to właśnie Ty możesz pomóc. Na stronie PolakPotrafi.pl zbierane są środki - projekt zostanie ufundowany, jeśli do 22.00 15 kwietnia 2013r. otrzyma co najmniej 6652 zł wsparcia. Wystarczy wejść na http://polakpotrafi.pl/projekt/permakulturowa-regeneracja-mos-w-lodzi i wesprzeć inicjatywę. I zarazić ideą innych! Warto, bo to nie "tylko" dobroczynność, to realna inwestycja w kapitał społeczny!




*Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii przeznaczone są dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym są zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i socjoterapii. Niestety, system funkcjonujący w Polsce, pozostawia osoby opuszczające MOS bez wsparcia i opieki niezbędnej do późniejszego samodzielnego radzenia sobie wychowanków i wychowanek. Stąd ogromna rola zaangażowania i wsparcia organizacji takich jak Stowarzyszenie Profilaktyki i Resocjalizacji ADREM. Innym pomysłem jest budowa podmiotu ekonomii społecznej - Hostelu Nota Bene, który zatrudniać będzie wychowanków i wychowanki MOS w Łodzi, dając im szansę na wejście na rynek pracy.


JAK robić biznes społeczny #4




W Regionalnym Centrum Ekonomii Społecznej w Lublinie do odebrania kolejny numer pisma poświęconego przedsiębiorczości społecznej "JAK robić biznes społeczny". A w nim - jak zawsze - kilka inspirujących przykładów podmiotów ekonomii społecznej, raport o stanie spółdzielczości socjalnej "Czego nam brakuje". Szymon Surmacz odpowiada również na pytanie, skąd się biorą pieniądze - o dziwo nie "z Unii Europejskiej!"... i wiele więcej, między innymi przewodnik po wizytach studyjnych jako formie wsparcia nowych biznesów społecznych.

W JAKu również polecane książki i publikacje, między innymi r/EScyclinc. Niezbędnik Ekonomii Społecznej, którego elementów jest film rEScyklinc. Każdy może się odnaleźć:



Serdecznie zapraszamy do czytania JAK-a w wersji papierowej i na stronie biznespoleczny.pl.
Chętnie się również JAKiem podzielimy!

piątek, 15 marca 2013


Oferta szkoleń na 2013 rok
dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej
i Centów Integracji Społecznej

Oferta szkoleń została przygotowana w oparciu o badanie potrzeb szkoleniowo-doradczych Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, które zostało przeprowadzone w ramach projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej” realizowanego w ramach działania 1.2 Wsparcie systemowe instytucji pomocy społecznej i integracji, Priorytet I: zatrudnienie i integracja społeczna w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Planowane szkolenia dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Szkolenie
Termin
Miejsce
Uwagi
Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej.
25-27.03.2013
Szczecin
rekrutacja w toku
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
17–19.04.2013
Lublin
rekrutacja w toku
Zarządzanie marką przedsiębiorstwa społecznego.
24–26.04.2013
Gdańsk
rekrutacja w toku
Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES.
15–17.05.2013
Rzeszów
rekrutacja w kwietniu
Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej.
22–24.05.2013
Wrocław
rekrutacja w kwietniu
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
12–14.06.2013
Białystok
rekrutacja w maju
Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES.
24–26.06.2013
Warszawa
rekrutacja w maju
Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
3–5.07.2013
Kraków
rekrutacja w czerwcu
Ocena biznes planów zakładanych spółdzielni socjalnych.
4–6.09.2013
Katowice
rekrutacja w sierpniu

Planowane szkolenia dla Centrów Integracji Społecznej:

Szkolenie
Termin
Miejsce
Uwagi
Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami CIS.
3–5.06.2013
Gdańsk
rekrutacja w maju




Szczegółowe informację na temat najbliższych szkoleń:
UWARUNKOWANIA PRAWNE W DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW EKONOMII SPOŁECZNEJ
25-27 marca 2013 roku w Szczecinie
Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczyń OWES wiedzy i kompetencji z zakresu uwarunkowań prawnych w działalności podmiotów ekonomii społecznej niezbędnej do właściwego udzielania doradztwa dla PES.

Zarys programu:
1.    Różne formy prowadzenia działalności gospodarczej w ramach III sektora, podobieństwa i różnice pomiędzy różnymi formami (stowarzyszenie, fundacja, spółdzielnia, spółdzielnia socjalna, spółdzielnia osób prawnych), wady i zalety etc.
2.    Działalność w III sektorze a zapisy ustaw dot. prowadzenia działalności gospodarczej. Obowiązki podmiotów III sektora (sprawozdawczość, regulaminy wewnętrzne, pozwolenia, ochrona danych osobowych, przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy etc.).
3.    Rejestracja działalności gospodarczej oraz wprowadzenie zmian w KRS, praca z PKD, obowiązki podatkowe.
4.    Działalność gospodarcza, statutowa działalność odpłatna i nieodpłatna.
5.    Rola osób na poszczególnych szczeblach struktury organizacyjnej (członek zarządu, rady, walnego zgromadzenia etc.).
6.    Kontrole.
7.    Najczęściej pojawiające się problemy w działalności (m.in. sprawy członkowskie, rezygnacja członków zarządu, zwoływanie walnych zgromadzeń, konflikty interesów członków i zarządu).
8.    Postępowanie naprawcze.
9.    Dotacje.
FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO NA RYNKU
17-19 kwietnia 2013 roku w Lublinie
12-14 czerwca 2013 roku w Białymstoku

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego na rynku, przygotowania doradców do wspierania funkcjonujących PES w podejmowaniu działań związanych z rozwojem firmy lub wdrażaniem planu naprawczego.

Zarys programu:
1.    Rozwój przedsiębiorstwa społecznego:
a.     techniki pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.     zmiana profilu, nowe pola działalności,
c.      ekspansja na rynku,
d.     modele biznesowe i ich ocena,
e.     studium wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.      zarządzanie projektami biznesowymi,
g.     programy specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.     współpraca z biznesem. Tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2.    Zarządzanie firmą w kryzysie:
a.     sytuacje kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.     zarządzanie ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.      zarządzanie personelem,
d.     mentoring i coaching,
e.     postępowanie naprawcze, ścieżki dalszego postępowania,
f.      ogłoszenie upadłości.
ZARZĄDZANIE MARKĄ PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO
24-26 kwietnia 2013 roku w Gdańsku
Celem szkolenia jest:
dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy na temat siły marki, doskonalenie w praktyce sztuki budowania silnej marki, będącej jednym z kluczowych czynników sukcesu na rynku, nabycie umiejętności budowania strategii marki, wykorzystywania brand management w przedsiębiorstwach społecznych.

Zarys programu:
1.    Kreowanie marki – źródła kapitału marki, tożsamość marki, wartość marki, identyfikacja grup docelowych a budowanie marki, wizerunek marki.
2.    Strategia marki – dobór strategii marki, określenie celów strategicznych, wizerunkowych i marketingowych marki, proces tworzenia marki.
3.    Kształtowanie marki – cykl życia marki, marka w procesie, pozycjonowanie marki, wprowadzanie marki na rynek, zarządzanie obecnością i wartością marki, projektowanie doświadczenia i stanu emocjonalnego odbiorcy marki.
4.    Zarządzanie marką – zarządzanie produktem, usługami i usługami wspierającymi produkt, cena i dystrybucja w zarządzaniu marką, strategie ewolucji marki, efektywny dobór kanałów komunikacyjnych marki, zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową marki.
5.    Monitoring marki – brand watching, wzmacnianie marki, rewitalizacja marki.
6.    Budowanie strategii marki – warsztaty.

Formularze zgłoszeniowe dostępne na www.spoldzielnie.org.pl

Prosimy nadsyłać do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy na adres
Specjalisty ds. szkoleń doradczych: artur@spoldzielnie.org.pl
Bieżące informacje dotyczące szkoleń i doradztwa zamieszczane są na www.ekonomiaspoleczna.pl, www.spoldzielnie.org.pl i na stronach internetowych organizacji prowadzących Centra Ekonomii Społecznej w ramach projektu.
Kontakt:
Centrum Ekonomii Społecznej w Krakowie
Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy
ul. Malborska 65, 30-646 Kraków
T/F: (12) 655-10-17, (12) 655-71-01, (12) 265-73-90, www.spoldzielnie.org.pl
kontakt: Anna Bulka, Kierownik CES, e-mail: anna@spoldzielnie.org.pl
             Katarzyna Wiecha, Doradczyni CES, e-mail: katarzyna@spoldzielnie.org.pl
             Artur Then, Specjalista ds. szkoleń doradczych, e-mail: artur@spoldzielnie.org.pl

Oferta doradztwa indywidualnego świadczonego w ramach projektu
„Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej”


Doradztwo indywidualne skierowane jest do Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz Centrów Integracji Społecznej.

Doradztwo świadczone jest przez ekspertów/ekspertki zewnętrznych poprzez Centra Ekonomii Społecznej (CES).

Tematy doradcze dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej.
2. Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych.
3. Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora.
4. Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
5. Marketing i public relations w sektorze ekonomii społecznej.
6. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
7. Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES – planowane kwiecień/maj
8. Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej – planowane kwiecień/maj
9. Budowanie samodzielności finansowej OWES – planowane w drugiej połowie roku

Tematy doradcze dla Centrów Integracji Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawno-organizacyjno-finansowe funkcjonowania CIS oraz współpraca z partnerami.
2. Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami CIS – planowane kwiecień/maj

Doradztwo jest bezpłatne dla odbiorców/odbiorczyń projektu.
Doradztwo świadczone jest do listopada 2013 roku.

Wymagane jest zgłoszenie zapotrzebowania na doradztwo do doradcy/doradczyni CES, przesłanie formularza zgłoszenia na doradztwo oraz formularzy zgłoszenia do projektu do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy, który odpowiada za realizację doradztwa na poziomie krajowym.




Szczegółowy opis doradztwa dostępnego w 2013 roku:

Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej:

1)    Działalność nieodpłatna, odpłatna i gospodarcza.
2) Rola osób na poszczególnych szczeblach struktury organizacyjnej (obligatoryjne i fakultatywne organy podmiotów ekonomii społecznej).
3)    Działalność III sektora a zapisy ustaw dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.
4)    Dotacje a postępowanie sądowo-administracyjne i pomoc publiczna.
5)    Prowadzenie działalności gospodarczej w różnych formach.
6) Rejestracja działalności gospodarczej oraz wprowadzenie zmian w KRS, praca z PKD, obowiązki podatkowe.
7)    Postępowanie naprawcze.
8)    Umowy cywilnoprawne w III sektorze.
9)    Kontrole.
10) Ochrona danych osobowych.

Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych:

1)    Tworzenie modeli biznesowych dla grup inicjatywnych, zainteresowanych utworzeniem PES.
2)    Oceny zasadności ekonomicznej i stabilności modeli biznesowych.
3)    Tworzenie biznes planów dla nowozakładanych PES.
4)    Tworzenie biznes planów dla inwestycji przygotowywanych przez PES.
5)    Pomoc w tworzeniu kryteriów dla oceny biznes planów przez OWES.

Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora:

1)    Wymogi związane z ewidencjonowaniem działalności PES (wynikające z ustawy o rachunkowości i innych przepisów).
2)    Praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej.
3)    Zagadnienia związane ze sprawozdawczością PES.
4)    Podstawowe zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
5)    Zagadnienia podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (m.in.. obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS, inne zobowiązania publiczno – prawne, etc.).
6)    Podział odpowiedzialności między kluczowymi osobami zajmującymi się finansami i zarządzaniem w PES.
7)    Zarządzanie finansami w organizacji, strategia finansowa, planowanie budżetu, etc.

Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej:

1)    Podstawy prawne działania spółdzielni socjalnych (Ustawa Prawo Spółdzielcze, Ustawa o spółdzielniach socjalnych, inne regulacje prawne).
2)    Zakładanie spółdzielni socjalnej krok po kroku – jak pokierować grupą inicjatywną?
3)    Prawa i obowiązki członków, zasady ekonomicznego uczestnictwa członków oraz zasady demokracji spółdzielczej w praktyce – najczęściej pojawiające się problemy.
4)    Organy w spółdzielni, podział kompetencji pomiędzy Walnym Zgromadzeniem, Radą Nadzorczą i Zarządem, zakres odpowiedzialności członków organów spółdzielni.
5)    Zasady tworzenia i prowadzenia prawidłowej dokumentacji w spółdzielni (statut, rejestracja, deklaracje członkowskie, regulaminy, etc.).
6)    Lustracja spółdzielni.
7)    Zagadnienia związane z łączeniem, dzieleniem, likwidacją i upadłością spółdzielni.
8)    Otoczenie instytucjonalne w spółdzielczości.

Marketing i public relations w sektorze ekonomii społecznej:

1)    Projektowanie strategii PR.
2)    Realizacja PR w mediach.
3)    Promocja produktów i usług za pomocą PR.
4)    Prowadzenie działań e-PR w Internecie.
5)    Opracowywanie informacji i artykułów prasowych.
6)    Konstruowanie przekazów promocyjnych i image’owych.
7)    Projektowanie działań PR skierowanych do rynku klientów, kontrahentów, współpracowników.
8)    Projektowanie działań utrzymujących dobre relacje z kluczowymi klientami firmy.
9)    Konstruowanie ofert dedykowanych.
10) Projektowanie i publikacja firmowych wydawnictw prasowych i internetowych.
11) Budowanie strategii marki dla podmiotu ekonomii społecznej, zarządzanie marką.
12) Realizacja niskobudżetowych działań promocyjnych.
13) Wprowadzenie produktów podmiotu ekonomii społecznej na rynek.

Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku:

1)    Rozwój przedsiębiorstwa społecznego:
a.    techniki pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.    zmiana profilu, nowe pola działalności,
c.    ekspansja na rynku,
d.    modele biznesowe i ich ocena,
e.    studium wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.     zarządzanie projektami biznesowymi,
g.    programy specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.    współpraca z biznesem, tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2) Zarządzanie firmą w kryzysie:
a.    sytuacje kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.    zarządzanie ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.    zarządzanie personelem,
d.    mentoring i coaching,
e.    ogłoszenie upadłości.

Uwarunkowania prawno-organizacyjno-finansowe funkcjonowania Centrum Integracji Społecznej oraz współpraca z partnerami:

1)    Regulacja prawne dotyczące założenia i działalności Centrum Integracji Społecznej.
2)    Dokumentacja organizacyjna, finansowa i pracownicza.
3)    Dokumentacja dotycząca uczestników CIS.
4)    Prowadzenie działalności gospodarczej przez CIS – wady, zalety, bariery.
5)    Źródła finansowania CIS.
6)    Możliwe formy wsparcia dla uczestników i absolwentów CIS.
7)    Zasady współpracy z partnerami.