piątek, 31 maja 2013

Perspektywy ekonomii społecznej , Przedsiębiorczość i przedsiębiorczość społeczna jako przedmiot badan, Kapitał społeczny i kultura zaufania. Manifest Ekonomii Społecznej cztery lata później i znacznie więcej interesujących tematów znajdziecie w najnowszym Półroczniku Ekonomia Społeczna.

Serdecznie zapraszamy wszystkie OWES, PES oraz instytucje otoczenia ES z terenu działania RCES UNDP do odbioru Półrocznika w siedzibie naszego Biura przy ulicy Peowiaków 11 od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00.

środa, 29 maja 2013

Zaproszenie

Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy, jako Partner projektu "Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej"współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, zaprasza Doradców Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej na szkolenie:
Prawne aspekty działania Spółdzielni socjalnych
3-5 lipca 2013 roku w Krakowie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy z zakresu Prawa Spółdzielczego oraz innych przepisów regulujących funkcjonowanie spółdzielni socjalnych jak również umiejętności rozwiązywania konkretnych problemów, z jakimi zwracają się do OWES spółdzielcy. 

Zarys programu:
1.     Spółdzielczość w Polsce. Badania, przykłady, dobre praktyki.
2.     Podstawy prawne działania spółdzielni socjalnych – Jak posługiwać się Prawem Spółdzielczym?
3.     Praktyczne aspekty wykorzystania regulacji prawnych.
4.     Dokumentacja wewnętrzna w spółdzielni socjalnej (statut, regulaminy, etc.).
5.     System wsparcia spółdzielni socjalnych – jak z niego korzystać?
6.     Lustracja w spółdzielniach socjalnych.
7.     Podstawy ogłoszenia upadłości lub poddania się likwidacji.

Zakres szkolenia obejmuje:
1) przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej (wymogi związane z rejestracją działalności gospodarczej, obowiązki z zakresu rachunkowości, księgowość pełna a księgowość uproszczona, praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej);
2) zagadnienia związane ze sprawozdawczością finansową (dokumentowanie i ewidencjonowanie prowadzenia działalności, przygotowanie, analiza i zatwierdzanie sprawozdań finansowych, dokumentowanie, ewidencjonowanie oraz sprawozdawczość w zakresie pomocy publicznej);
3) zagadnienia podatkowe (obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS).


REKRUTACJA NA SZKOLENIE:

W szkoleniu mogą wziąć udział pracownicy/pracownice instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych, które prowadzą Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej.

Ilość miejsc ograniczona.
Warunki rekrutacji: 1) decyduje kolejność zgłoszeń; 2) w przypadku dużej ilości zgłoszeń na jedno szkolenie, organizator może ograniczyć liczbę uczestników z jednej organizacji do maksimum 3 osób.

ZGŁOSZENIA prosimy przesyłać na adres: artur@spoldzielnie.org.pl, formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracja współpracy z CES - w załączeniu.


INFORMACJE DODATKOWE:
Uczestnictwo w spotkaniu jest bezpłatne i obejmuje udział w szkoleniu, wyżywienie, komplet materiałów konferencyjnych 2 noclegi.
Po zakończeniu szkolenia jego uczestnicy mogą skorzystać z doradztwa z zakresu objętego szkoleniem.

Szkolenie rozpoczyna się w dniu 3 lipca 2013 o godzinie 11
„Ośrodek Zielony Dół” Kraków ul. Zielony Dół 4
               
Więcej informacji w sprawie szkoleń:

Artur Then
Specjalista ds. szkoleń doradczych

Agencja Rozwoju i Promocji Spółdzielczości
Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy

ul. Malborska 65
30-646 Kraków
tel./fax (12) 655-10-17


środa, 15 maja 2013

ES Fundusz – pożyczki dla ekonomii społecznej



ES Fundusz – pożyczki dla ekonomii społecznej
Oferta pilotażowego funduszu dla podmiotów ekonomii społecznej, realizowanego w ramach projektu „Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej”, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest dostarczenie preferencyjnych pożyczek na przedsięwzięcia, które mają wzmocnić działalność gospodarczą PES, a w efekcie doprowadzić do wzrostu przychodów lub zatrudnienia.

W ramach prowadzonego projektu udzielonych zostanie co najmniej 251 pożyczek na kwotę prawie 25 mln zł oraz świadczone będą usługi bezpłatnego doradztwa dla 200 podmiotów w całej Polsce. Środki zostaną rozdystrybuowane w podziale na pięć makroregionów, odpowiadających obszarom funkcjonowania Centrów Ekonomii Społecznej.

Dla kogo?
·         Spółdzielnie pracy;
·         Spółdzielnie inwalidów i niewidomych;
·         Spółdzielnie socjalne
·         Organizacje pozarządowe
·         Kościelne osoby prawne lub jednostki organizacyjne (działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania), jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
·         Spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub kluby sportowe, będące spółką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.2), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Jakie warunki trzeba spełnić?
·         Prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 12 miesięcy (na dzień składania wniosku)
·         Być mikro lub małym przedsiębiorcą czyli zatrudniać od 1 do 50 osób w działalności gospodarczej, przy rocznym obrocie nie przekraczającym 10 milionów EUR i/lub całkowitym bilansie rocznym nie przekraczającym 10 milionów EUR – wielkość przedsiębiorstwa – zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008 r.)
·         Nie zalegać w płatnościach zobowiązań podatkowych i z tytułu opłacania składek na zabezpieczenie emerytalne
·         Mieć zdolność do spłaty pożyczki
·         Przedstawić co najmniej zabezpieczenie w formie weksla in blanco z deklaracją wekslową

Oferta pożyczki:
·         Kwota pożyczki do 100 tys. zł (do 100% wartości przedsięwzięcia)
·         Maksymalny okres finansowania do 60 miesięcy
·         Maksymalny okres karencji w spłacie kapitału do 6 miesięcy (wliczony w okres kredytowania)
·         Oprocentowanie pożyczki od 25% do 50% stopy redyskonta weksli (obecnie 0,875% i 1,75%)
·         Bezpłatne specjalistyczne doradztwo po udzieleniu pożyczki

Na co?
Na szeroko pojęty rozwój, który pomoże podmiotowi osiągnąć wzrost przychodów z działalności gospodarczej lub wzrost zatrudnienia (w tym na zakup materialnych i niematerialnych środków obrotowych i inwestycyjnych). Cel przedsięwzięcia musi być zgodny z prowadzoną lub przyszłą działalnością gospodarczą PES.

Komu przysługuje niższe oprocentowanie?
Oprocentowanie w wysokości 25% stopy redyskonta weksli (obecnie 0,875% w skali roku) przysługuje:
·         spółdzielniom socjalnym, które w ostatnim rocznym okresie obrachunkowym osiągnęły przychody niższe niż 100 000 zł
·         podmiotom, w których nie mniej niż 50% pracowników pochodzi z grup: bezdomnych, uzależnionych od alkoholu, narkotyków, chorych psychicznie, zwalnianych z zakładów karnych, uchodźców (w rozumieniu ustawy o zatrudnieniu socjalnym); osoby niepełnosprawne (w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych)
·         podmiotom przeznaczającym co najmniej 10% zysku lub nadwyżki bilansowej na działalność pożytku publicznego
Kontakt:
Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych (FISE)
ul. Szpitalna 6 lok. 2/5, 00-031 Warszawa
Tel. 22 537 02 00-02
Natalia Grzywalska, ngrzywalska@fise.org.pl
Przemysław Kozak, pkozak@fise.org.pl



wtorek, 14 maja 2013

Dawka informacji na temat szkoleń dla OWES i CIS



Oferta szkoleń na 2013 rok
dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej
i Centów Integracji Społecznej
Oferta szkoleń została przygotowana w oparciu o badanie potrzeb szkoleniowo-doradczych Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, które zostało przeprowadzone w ramach projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej” realizowanego w ramach działania 1.2 Wsparcie systemowe instytucji pomocy społecznej i integracji, Priorytet I: zatrudnienie i integracja społeczna w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Planowane szkolenia dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Szkolenie
Termin
Miejsce
Uwagi
Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej.
22–24.05.2013
Wrocław
rekrutacja w toku
Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora.
3-5.06.2013
Kraków
rekrutacja w toku
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
12–14.06.2013
Białystok
rekrutacja w toku
Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES.
24–26.06.2013
Warszawa
rekrutacja w toku
Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
3–5.07.2013
Kraków
rekrutacja w czerwcu
Budowanie marki i public relations w sektorze ekonomii społecznej.
10-12.07.2013
Lublin
rekrutacja w czerwcu
Zarządzanie marką przedsiębiorstwa społecznego.
17-19.07.2013
Katowice
rekrutacja w czerwcu
Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych.
4–6.09.2013
Katowice
rekrutacja w sierpniu

Planowane szkolenia dla Centrów Integracji Społecznej:

Szkolenie
Termin
Miejsce
Uwagi
Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami CIS.
12–14.06.2013
Gdańsk
rekrutacja w toku





Szczegółowe informację na temat najbliższych szkoleń:

PRACA Z OSOBAMI W TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ W ZAKRESIE ICH AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
22-24 maja 2013 roku we Wrocławiu

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie Doradcom/Doradczyniom OWES wiedzy i podniesienie umiejętności w zakresie skutecznej pracy z osobami w trudnej sytuacji życiowej oraz szczególnej sytuacji na rynku.

Zarys programu:
1.    Wpływ sytuacji trudnej, kryzysowej na psychikę człowieka.
2.    Umiejętność i sposoby identyfikacji trudnej sytuacji, problemów osób w trudnej sytuacji, pozostających bez pracy. Metody i techniki aktywizacji, w tym obserwacja grupy.
3.    Katalog trudnych sytuacji – przykłady (case) i sposoby radzenia sobie w konkretnych sytuacjach.
4.    Określanie zasobów i możliwości beneficjenta (odbiorcy wsparcia): tworzenie ścieżki rozwoju indywidualnego, indywidualnego planu doradztwa, przygotowanie do tworzenia podmiotu ES.
5.    Konflikty w podmiotach zakładanych przez osoby w trudnej sytuacji życiowej.
6.    Sylwetka osoby udzielającej wsparcia (kompetencje doradcy). Rola OWES jako mentora i mediatora.
7.    Dobre praktyki z zakresu doradztwa zawodowego, coachingu, mentoringu.
8.    Superwizja – wprowadzenie, efekty i cele superwizji, korzyści, proces.
9.    Problemy wypalenia zawodowego osób zajmujących się beneficjentami w trudnej sytuacji życiowej.

RACHUNKOWOŚĆ I FINANSE W PODMIOTACH TRZECIEGO SEKTORA
3-5 czerwca 2013 roku w Krakowie

Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczyń OWES wiedzy i kompetencji z zakresu rachunkowości i finansów w podmiotach trzeciego sektora, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki spółdzielni socjalnych niezbędnej do właściwego udzielania podstawowego doradztwa dla PES.

Zarys programu:
1.    Wymogi związane z ewidencjonowaniem działalności PES wynikające z ustawy o rachunkowości i innych przepisów. (Polityka rachunkowości. Dowody księgowe. Inwentaryzacja. Ewidencja środków trwałych i ich amortyzacja).
2.    Praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej (sposoby prowadzenia ewidencji księgowej, elementy kalkulacji kosztów i przygotowania budżetów).
3.    Podstawowe zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
4.    Zagadnienia podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (np. obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS).
5.    Zagadnienia związane ze sprawozdawczością PES (sprawozdawczość finansowa, podatkowa, inne wymogi związane z działalnością PES).
6.    Dotacje.

FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO NA RYNKU
12-14 czerwca 2013 roku w Białymstoku

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego na rynku, przygotowania doradców do wspierania funkcjonujących PES w podejmowaniu działań związanych z rozwojem firmy lub wdrażaniem planu naprawczego.

Zarys programu:
1.    Rozwój przedsiębiorstwa społecznego:
a.     techniki pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.     zmiana profilu, nowe pola działalności,
c.      ekspansja na rynku,
d.     modele biznesowe i ich ocena,
e.     studium wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.      zarządzanie projektami biznesowymi,
g.     programy specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.     współpraca z biznesem. Tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2.    Zarządzanie firmą w kryzysie:
a.     sytuacje kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.     zarządzanie ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.      zarządzanie personelem,
d.     mentoring i coaching,
e.     postępowanie naprawcze, ścieżki dalszego postępowania,
f.      ogłoszenie upadłości.




INSTRUMENTY ANIMACJI I DIAGNOZY DLA DORADCÓW OWES
24-26 czerwca 2013 roku w Warszawie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu animacji społeczności lokalnych, diagnozy potrzeb, przygotowanie doradców do wspierania osób, grup inicjatywnych oraz społeczności lokalnych w podejmowaniu działań na rzecz tworzenia przedsiębiorstw społecznych, aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, etc.

Zarys programu:
1.    Diagnoza potrzeb (pierwszy kontakt, metody i narzędzia diagnozy potrzeb, case studies).
2.    Diagnoza środowiskowa (metody i narzędzia diagnozy środowiska, partnerzy, sposoby wykorzystania tych informacji, etc.).
3.    Budowanie ścieżki wsparcia (indywidualny plan rozwoju, plan rozwoju grupy).
4.    Instrumenty animacji (m.in. budowanie partnerstw, klastrów, porozumień, paktów, etc.).
5.    Facylitacja (coaching, metoring, konsulting zarządczy, inne metody pracy doradcy OWES w zakresie animacji).

PRAWNE ASPEKTY DZIAŁANIA SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
3-5 lipca 2013 roku w Krakowie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy z zakresu Prawa Spółdzielczego oraz innych przepisów regulujących funkcjonowanie spółdzielni socjalnych jak również umiejętności rozwiązywania konkretnych problemów, z jakimi zwracają się do OWES spółdzielcy. 

Zarys programu:
  1. Spółdzielczość w Polsce. Badania, przykłady, dobre praktyki.
  2. Podstawy prawne działania spółdzielni socjalnych – Jak posługiwać się Prawem Spółdzielczym?
  3. Praktyczne aspekty wykorzystania regulacji prawnych.
  4. Dokumentacja wewnętrzna w spółdzielni socjalnej (statut, regulaminy, etc.).
  5. System wsparcia spółdzielni socjalnych – jak z niego korzystać?
  6. Lustracja w spółdzielniach socjalnych.
  7. Podstawy ogłoszenia upadłości lub poddania się likwidacji.





BUDOWANIE MARKI I PUBLIC RELATIONS W SEKTORZE EKONOMII SPOŁECZNEJ
10-12 lipca 2013 roku w Lublinie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu marketingu podmiotów ekonomii społecznej, wiedzy i praktycznych przykładów dot. budowania marki, nabycie przez doradców umiejętności identyfikacji i analizy potrzeb konkretnych grup klientów, dostosowania odpowiednich narzędzi w komunikacji marketingowej.

Zarys programu:
1.    Komunikacja marketingowa – cele, adresaci, narzędzia, spodziewane efekty.
2.    Marketing w sektorze ekonomii społecznej.
3.    Identyfikacja i analiza potrzeb klientów pod kątem przygotowania konkretnej oferty, produktu (z uwzględnieniem różnych grup klientów: klientów anonimowych – rynkowych, klientów odpowiedzialnych społecznie oraz administracji publicznej).
4.    Budowanie marki: siła marki, opracowanie strategii marki, wizualizacja, pozycjonowanie marki, narzędzia komunikacji z rynkiem, zarządzanie marką na różnych etapach jej rozwoju.
5.    Public relations w sektorze ES.

ZARZĄDZANIE MARKĄ PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO
17-19 lipca 2013 roku w Katowicach
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy na temat siły marki, doskonalenie w praktyce sztuki budowania silnej marki, będącej jednym z kluczowych czynników sukcesu na rynku, nabycie umiejętności budowania strategii marki, wykorzystywania brand management w przedsiębiorstwach społecznych.

Zarys programu:
1.    Kreowanie marki – źródła kapitału marki, tożsamość marki, wartość marki, identyfikacja grup docelowych a budowanie marki, wizerunek marki.
2.    Strategia marki – dobór strategii marki, określenie celów strategicznych, wizerunkowych i marketingowych marki, proces tworzenia marki.
3.    Kształtowanie marki – cykl życia marki, marka w procesie, pozycjonowanie marki, wprowadzanie marki na rynek, zarządzanie obecnością i wartością marki, projektowanie doświadczenia i stanu emocjonalnego odbiorcy marki.
4.    Zarządzanie marką – zarządzanie produktem, usługami i usługami wspierającymi produkt, cena i dystrybucja w zarządzaniu marką, strategie ewolucji marki, efektywny dobór kanałów komunikacyjnych marki, zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową marki.
5.    Monitoring marki – brand watching, wzmacnianie marki, rewitalizacja marki.
6.    Budowanie strategii marki – warsztaty.
OCENA BIZNES PLANÓW ZAKŁADANYCH PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH
4-6 września 2013 roku w Katowicach

Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczynie OWES umiejętności planowania przedsięwzięć ekonomii społecznej, umożliwiających skuteczne wsparcie przedsiębiorstw społecznych w przygotowaniu biznes planu, nabycie umiejętności rzetelnej i obiektywnej oceny biznes planów przedsięwzięć społecznych.

Zarys programu:
  1. Modele biznesowe i ich ocena.
  2. Podstawy tworzenia i główne części biznes planu.
  3. Analiza finansowa jako podstawa biznes planu.
  4. Uproszczone studium wykonalności dla planowanej działalności.
  5. Ocena biznes planów – praca warsztatowa.

PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY PRACY Z UCZESTNIKAMI CIS
12-14 czerwca 2013 roku w Gdańsku

Celem szkolenia jest:
Zdobycie i wzmocnienie przez kadrę Centrów Integracji Społecznej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z osobami w trudnej sytuacji życiowej oraz szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Zarys programu:
1)    Jak konstruować indywidualne plany działań, ścieżki wsparcia?
2)    Psychologiczne aspekty pracy z osobami uzależnionymi, osobami pozostającymi bez pracy, rodzinami uczestników CIS.
3)    Jak organizować sobie pracę z uczestnikami CIS? Jak wspierać zespół by nie nastąpiło wypalenie zawodowe?
4)    Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i motywować uczestników CIS? Interwencja kryzysowa. Agresja w pracy (agresja uczestników) – trening zastępowania agresji.
5)    Zespół pracowników CIS wobec problemów uczestników – jak sobie mają radzić pracownicy CIS z ciężarem problemów jakie codziennie ich otaczają? Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym, jak wspierać zespół? W jaki sposób pracować nad swoimi odczuciami do uczestników – asertywność wobec uczestników CIS. Emocje uczestnika a emocje personelu CIS.
6)    Coaching, mentoring. Jak prowadzić superwizję?





Formularze zgłoszeniowe dostępne na www.spoldzielnie.org.pl

Prosimy nadsyłać do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy na adres
Specjalisty ds. szkoleń doradczych: artur@spoldzielnie.org.pl
Bieżące informacje dotyczące szkoleń i doradztwa zamieszczane są na www.ekonomiaspoleczna.pl, www.spoldzielnie.org.pl i na stronach internetowych organizacji prowadzących Centra Ekonomii Społecznej w ramach projektu.
Kontakt:
Centrum Ekonomii Społecznej w Krakowie
Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy
ul. Malborska 65, 30-646 Kraków
T/F: (12) 655-10-17, (12) 655-71-01, (12) 265-73-90, www.spoldzielnie.org.pl
kontakt: Anna Bulka, Kierownik CES, e-mail: anna@spoldzielnie.org.pl
Katarzyna Wiecha, Doradca CES, e-mail: katarzyna@spoldzielnie.org.pl
Artur Then, Specjalista ds. szkoleń doradczych, e-mail: artur@spoldzielnie.org.pl