Oferta szkoleń na
2013 rok
dla Ośrodków Wsparcia
Ekonomii Społecznej
i Centów Integracji
Społecznej
Oferta szkoleń została
przygotowana w oparciu o badanie potrzeb szkoleniowo-doradczych Ośrodków
Wsparcia Ekonomii Społecznej, które zostało przeprowadzone w ramach projektu
„Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej” realizowanego w ramach
działania 1.2 Wsparcie systemowe instytucji pomocy społecznej i integracji,
Priorytet I: zatrudnienie i integracja społeczna w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego.
Planowane szkolenia dla Ośrodków
Wsparcia Ekonomii Społecznej:
Szkolenie
|
Termin
|
Miejsce
|
Uwagi
|
Praca
z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji
zawodowej.
|
22–24.05.2013
|
Wrocław
|
rekrutacja w toku
|
Rachunkowość i
finanse w podmiotach trzeciego sektora.
|
3-5.06.2013
|
Kraków
|
rekrutacja w toku
|
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na
rynku.
|
12–14.06.2013
|
Białystok
|
rekrutacja w toku
|
Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców
OWES.
|
24–26.06.2013
|
Warszawa
|
rekrutacja w toku
|
Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
|
3–5.07.2013
|
Kraków
|
rekrutacja w czerwcu
|
Budowanie marki i public relations w sektorze
ekonomii społecznej.
|
10-12.07.2013
|
Lublin
|
rekrutacja w czerwcu
|
Zarządzanie marką przedsiębiorstwa społecznego.
|
17-19.07.2013
|
Katowice
|
rekrutacja w czerwcu
|
Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw
społecznych.
|
4–6.09.2013
|
Katowice
|
rekrutacja w sierpniu
|
Planowane szkolenia dla Centrów
Integracji Społecznej:
Szkolenie
|
Termin
|
Miejsce
|
Uwagi
|
Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami CIS.
|
12–14.06.2013
|
Gdańsk
|
rekrutacja w toku
|
Szczegółowe informację na temat
najbliższych szkoleń:
PRACA
Z OSOBAMI W TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ W ZAKRESIE ICH AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
22-24 maja 2013 roku
we Wrocławiu
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie Doradcom/Doradczyniom OWES wiedzy
i podniesienie umiejętności w zakresie skutecznej pracy z osobami w trudnej
sytuacji życiowej oraz szczególnej sytuacji na rynku.
Zarys programu:
1.
Wpływ
sytuacji trudnej, kryzysowej na psychikę człowieka.
2.
Umiejętność
i sposoby identyfikacji trudnej sytuacji, problemów osób w trudnej sytuacji,
pozostających bez pracy. Metody i techniki aktywizacji, w tym obserwacja grupy.
3.
Katalog
trudnych sytuacji – przykłady (case) i sposoby radzenia sobie w konkretnych
sytuacjach.
4.
Określanie
zasobów i możliwości beneficjenta (odbiorcy wsparcia): tworzenie ścieżki
rozwoju indywidualnego, indywidualnego planu doradztwa, przygotowanie do
tworzenia podmiotu ES.
5.
Konflikty
w podmiotach zakładanych przez osoby w trudnej sytuacji życiowej.
6.
Sylwetka
osoby udzielającej wsparcia (kompetencje doradcy). Rola OWES jako mentora
i mediatora.
7.
Dobre
praktyki z zakresu doradztwa zawodowego, coachingu, mentoringu.
8.
Superwizja
– wprowadzenie, efekty i cele superwizji, korzyści, proces.
9.
Problemy
wypalenia zawodowego osób zajmujących się beneficjentami w trudnej sytuacji
życiowej.
RACHUNKOWOŚĆ
I FINANSE W PODMIOTACH TRZECIEGO SEKTORA
3-5 czerwca 2013
roku w Krakowie
Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczyń OWES wiedzy
i kompetencji z zakresu rachunkowości i finansów w podmiotach trzeciego
sektora, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki spółdzielni socjalnych
niezbędnej do właściwego udzielania podstawowego doradztwa dla PES.
Zarys programu:
1.
Wymogi
związane z ewidencjonowaniem działalności PES wynikające z ustawy o
rachunkowości i innych przepisów. (Polityka rachunkowości. Dowody
księgowe. Inwentaryzacja. Ewidencja środków trwałych i ich amortyzacja).
2.
Praktyczne
aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia
ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej
(sposoby prowadzenia ewidencji księgowej, elementy kalkulacji kosztów i
przygotowania budżetów).
3.
Podstawowe
zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
4.
Zagadnienia
podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (np. obciążenia podatkowe
podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób
prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS).
5.
Zagadnienia
związane ze sprawozdawczością PES (sprawozdawczość finansowa, podatkowa, inne
wymogi związane z działalnością PES).
6.
Dotacje.
FUNKCJONOWANIE
PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO NA RYNKU
12-14 czerwca 2013
roku w Białymstoku
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie
doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu funkcjonowania
przedsiębiorstwa społecznego na rynku, przygotowania doradców do wspierania
funkcjonujących PES w podejmowaniu działań związanych z rozwojem firmy lub
wdrażaniem planu naprawczego.
Zarys programu:
1.
Rozwój
przedsiębiorstwa społecznego:
a.
techniki
pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.
zmiana
profilu, nowe pola działalności,
c.
ekspansja
na rynku,
d.
modele
biznesowe i ich ocena,
e.
studium
wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.
zarządzanie
projektami biznesowymi,
g.
programy
specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania
tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.
współpraca
z biznesem. Tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2.
Zarządzanie
firmą w kryzysie:
a.
sytuacje
kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.
zarządzanie
ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.
zarządzanie
personelem,
d.
mentoring
i coaching,
e.
postępowanie
naprawcze, ścieżki dalszego postępowania,
f.
ogłoszenie
upadłości.
INSTRUMENTY
ANIMACJI I DIAGNOZY DLA DORADCÓW OWES
24-26 czerwca 2013
roku w Warszawie
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie
doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu animacji
społeczności lokalnych, diagnozy potrzeb, przygotowanie doradców do wspierania
osób, grup inicjatywnych oraz społeczności lokalnych w podejmowaniu działań na
rzecz tworzenia przedsiębiorstw społecznych, aktywizacji zawodowej i społecznej
osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, etc.
Zarys programu:
1.
Diagnoza
potrzeb (pierwszy kontakt, metody i narzędzia diagnozy potrzeb, case studies).
2.
Diagnoza
środowiskowa (metody i narzędzia diagnozy środowiska, partnerzy, sposoby
wykorzystania tych informacji, etc.).
3.
Budowanie
ścieżki wsparcia (indywidualny plan rozwoju, plan rozwoju grupy).
4.
Instrumenty
animacji (m.in. budowanie partnerstw, klastrów, porozumień, paktów, etc.).
5.
Facylitacja
(coaching, metoring, konsulting zarządczy, inne metody pracy doradcy OWES
w zakresie animacji).
PRAWNE
ASPEKTY DZIAŁANIA SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
3-5 lipca 2013 roku
w Krakowie
Celem
szkolenia jest:
Dostarczenie
doradcom/doradczyniom OWES wiedzy z zakresu Prawa Spółdzielczego oraz innych
przepisów regulujących funkcjonowanie spółdzielni socjalnych jak również
umiejętności rozwiązywania konkretnych problemów, z jakimi zwracają się do OWES
spółdzielcy.
Zarys programu:
- Spółdzielczość
w Polsce. Badania, przykłady, dobre praktyki.
- Podstawy prawne
działania spółdzielni socjalnych – Jak posługiwać się Prawem
Spółdzielczym?
- Praktyczne
aspekty wykorzystania regulacji prawnych.
- Dokumentacja
wewnętrzna w spółdzielni socjalnej (statut, regulaminy, etc.).
- System wsparcia
spółdzielni socjalnych – jak z niego korzystać?
- Lustracja w
spółdzielniach socjalnych.
- Podstawy
ogłoszenia upadłości lub poddania się likwidacji.
BUDOWANIE
MARKI I PUBLIC RELATIONS W SEKTORZE EKONOMII SPOŁECZNEJ
10-12 lipca 2013
roku w Lublinie
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy
i praktycznych przykładów z zakresu marketingu podmiotów ekonomii społecznej,
wiedzy i praktycznych przykładów dot. budowania marki, nabycie przez doradców umiejętności
identyfikacji i analizy potrzeb konkretnych grup klientów, dostosowania
odpowiednich narzędzi w komunikacji marketingowej.
Zarys programu:
1.
Komunikacja
marketingowa – cele, adresaci, narzędzia, spodziewane efekty.
2.
Marketing
w sektorze ekonomii społecznej.
3.
Identyfikacja
i analiza potrzeb klientów pod kątem przygotowania konkretnej oferty, produktu
(z uwzględnieniem różnych grup klientów: klientów anonimowych – rynkowych,
klientów odpowiedzialnych społecznie oraz administracji publicznej).
4.
Budowanie
marki: siła marki, opracowanie strategii marki, wizualizacja, pozycjonowanie
marki, narzędzia komunikacji z rynkiem, zarządzanie marką na różnych etapach
jej rozwoju.
5.
Public
relations w sektorze ES.
ZARZĄDZANIE MARKĄ PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO
17-19 lipca 2013 roku w Katowicach
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie
doradcom/doradczyniom OWES wiedzy na temat siły marki, doskonalenie w praktyce
sztuki budowania silnej marki, będącej jednym z kluczowych czynników sukcesu na
rynku, nabycie umiejętności budowania strategii marki, wykorzystywania brand
management w przedsiębiorstwach społecznych.
Zarys programu:
1.
Kreowanie
marki – źródła kapitału marki, tożsamość marki, wartość marki, identyfikacja
grup docelowych a budowanie marki, wizerunek marki.
2.
Strategia
marki – dobór strategii marki, określenie celów strategicznych, wizerunkowych
i marketingowych marki, proces tworzenia marki.
3.
Kształtowanie
marki – cykl życia marki, marka w procesie, pozycjonowanie marki, wprowadzanie
marki na rynek, zarządzanie obecnością i wartością marki, projektowanie
doświadczenia i stanu emocjonalnego odbiorcy marki.
4.
Zarządzanie
marką – zarządzanie produktem, usługami i usługami wspierającymi produkt, cena
i dystrybucja w zarządzaniu marką, strategie ewolucji marki, efektywny
dobór kanałów komunikacyjnych marki, zarządzanie zintegrowaną komunikacją
marketingową marki.
5.
Monitoring
marki – brand watching, wzmacnianie marki, rewitalizacja marki.
6.
Budowanie
strategii marki – warsztaty.
OCENA
BIZNES PLANÓW ZAKŁADANYCH PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH
4-6 września 2013
roku w Katowicach
Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczynie OWES
umiejętności planowania przedsięwzięć ekonomii społecznej, umożliwiających
skuteczne wsparcie przedsiębiorstw społecznych w przygotowaniu biznes planu,
nabycie umiejętności rzetelnej i obiektywnej oceny biznes planów przedsięwzięć
społecznych.
Zarys programu:
- Modele
biznesowe i ich ocena.
- Podstawy
tworzenia i główne części biznes planu.
- Analiza
finansowa jako podstawa biznes planu.
- Uproszczone
studium wykonalności dla planowanej działalności.
- Ocena biznes
planów – praca warsztatowa.
PSYCHOLOGICZNE
ASPEKTY PRACY Z UCZESTNIKAMI CIS
12-14 czerwca 2013
roku w Gdańsku
Celem szkolenia jest:
Zdobycie i wzmocnienie przez kadrę Centrów
Integracji Społecznej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z osobami w
trudnej sytuacji życiowej oraz szczególnej sytuacji na rynku pracy.
Zarys programu:
1)
Jak
konstruować indywidualne plany działań, ścieżki wsparcia?
2)
Psychologiczne
aspekty pracy z osobami uzależnionymi, osobami pozostającymi bez pracy,
rodzinami uczestników CIS.
3)
Jak
organizować sobie pracę z uczestnikami CIS? Jak wspierać zespół by nie
nastąpiło wypalenie zawodowe?
4)
Jak
radzić sobie w sytuacjach trudnych i motywować uczestników CIS? Interwencja
kryzysowa. Agresja w pracy (agresja uczestników) – trening zastępowania
agresji.
5)
Zespół
pracowników CIS wobec problemów uczestników – jak sobie mają radzić pracownicy
CIS z ciężarem problemów jakie codziennie ich otaczają? Jak radzić sobie
z wypaleniem zawodowym, jak wspierać zespół? W jaki sposób pracować nad
swoimi odczuciami do uczestników – asertywność wobec uczestników CIS. Emocje
uczestnika a emocje personelu CIS.
6)
Coaching,
mentoring. Jak prowadzić superwizję?
Formularze zgłoszeniowe dostępne na www.spoldzielnie.org.pl
Prosimy nadsyłać do Związku Lustracyjnego
Spółdzielni Pracy na adres
Specjalisty ds. szkoleń doradczych: artur@spoldzielnie.org.pl
Specjalisty ds. szkoleń doradczych: artur@spoldzielnie.org.pl
Bieżące informacje
dotyczące szkoleń i doradztwa zamieszczane są na www.ekonomiaspoleczna.pl, www.spoldzielnie.org.pl i na stronach internetowych organizacji
prowadzących Centra Ekonomii Społecznej w ramach projektu.
Kontakt:
Centrum Ekonomii
Społecznej w Krakowie
Związek Lustracyjny
Spółdzielni Pracy
ul.
Malborska 65, 30-646 Kraków
T/F: (12) 655-10-17, (12)
655-71-01, (12) 265-73-90, www.spoldzielnie.org.pl
kontakt:
Anna Bulka, Kierownik CES, e-mail: anna@spoldzielnie.org.pl
Katarzyna Wiecha,
Doradca CES, e-mail: katarzyna@spoldzielnie.org.pl
Artur Then, Specjalista
ds. szkoleń doradczych, e-mail: artur@spoldzielnie.org.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz