środa, 2 stycznia 2013

Społeczna wartość dodana generowana przez podmioty ekonomii społecznej w Polsce

Produkcja świeczek w berlińskim ZAZ, fot. Anna Szadkowska-Ciężka


Nie tylko po to, by przekonać nieprzekonanych

Wszystkie osoby, które zajmują się ekonomią społeczną w Polsce, zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest ona z punktu widzenia rozwoju lokalnego, społecznego, cywilizacyjnego. Przedstawicielki i przedstawiciele Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej przekonują i tłumaczą, wyjaśniają decydentom korzyści, jakie niesie ze sobą inwestowanie w kapitał społeczny z wykorzystaniem narzędzi ekonomii społecznej. Ale jak te korzyści tak naprawdę zmierzyć? Jak policzyć to, co niemierzalne? Jakich argumentów używać nie tylko w rozmowach o ekonomii społecznej, ale również w budowaniu strategii i polityk lokalnych? 

Społeczna wartość dodana to, cytując Beatę Juraszek-Kopacz

wszystko, co wykracza poza jakość produktu (...), jego funkcjonalność, trwałość czy estetykę.
Możemy wyobrazić sobie przedsiębiorstwo produkujące lodówki. Taka lodówka musi być oczywiście tak samo dobra, jak każda inna, ale kupując ją, dostajemy o wiele więcej: świadomość, że emituje ona do atmosfery mniej dwutlenku węgla, niż inne modele, że w procesie jej produkcji obowiązywały ściśle przestrzegane normy etyczne - w fabryce zatrudniono np. samotne matki albo osoby z byłych PGR-ów, że korzystano z podzespołów dostarczonych przez lokalnych dostawców. Wszystkie te korzyści społeczne, które wiążą się z wytworzeniem produktu lub usługi, to właśnie jest wartość dodana.  

I to właśnie owa wartość dodana sprawia, że - wbrew sceptycznym uwagom tych, według których ekonomia społeczna generuje więcej strat niż zysków - działalność podmiotów ekonomii społecznej nam wszystkim po prostu się opłaca. Choć co do tego środowisko ekonomii społecznej nie ma na ogół wątpliwości, często zapominaną kwestią jest również konieczność pomiaru skuteczności i efektywności wydatkowania środków, bowiem we wsparcie podmiotów ekonomii społecznej zaangażowane są pieniądze publiczne. 

Rozliczne metody pomiaru społecznej wartości dodanej, jakie powstały dotąd na świecie, są najczęściej dostosowane do lokalnych realiów i trudno zastosować je wprost do polskich warunków. Krakowski zespół Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej pracuje nad stworzeniem narzędzia, które uwzględniać będzie różnorodność i specyfikę podmiotów ekonomii społecznej w Polsce. Więcej szczegółowych informacji na temat tego narzędzia, etapów jego powstawania znaleźć można w artykule Marty Bohdziewicz-Lulewicz, Barbary Gil, Jakuba Głowackiego, Magdaleny Jelonek i Ksymeny Rosiek pt. Pomiar społecznej wartości dodanej generowanej przez podmioty ekonomii społecznej - główne dylematy i wyzwania, który ukazał się w 5 numerze Półrocznika Ekonomia Społeczna

Sprawdźmy razem, jak jest w Polsce!

W imieniu zespołu MSAP Uniwersytetu  Ekonomicznego w Krakowie, chcemy Państwa zaprosić do udziału w badaniu społecznej wartości dodanej generowanej przez podmioty ekonomii społecznej w Polsce. Wzięcie udziału w badaniu możliwe jest poprzez rejestrację na stronie internetowej www.swd.msap.uek.krakow.pl i wypełnienie znajdującego się tam kwestionariusza ankiety. 

Kwestionariusz składa się z czterech części: trzy dotyczą realizacji celów społecznych w obszarach związanych z integracją zawodową i społeczną, kapitałem społecznym oraz wzmocnieniem społeczności lokalnych, natomiast czwarta część dotyczy działalności ekonomicznej. 

W oparciu o zgromadzone dane wyliczone zostają wskaźniki obrazujące wartość dodaną tworzoną przez dany podmiot ekonomii społecznej, pogrupowane w trzech obszarach:

  1. społeczna wartość dodana,
  2. kondycja finansowa,
  3. wiarygodność ekonomiczna.
Ciekawą funkcjonalnością narzędzia jest między innymi możliwość porównania osiąganych przez Państwa wyników w poszczególnych obszarach z wynikami innych, podobnych podmiotów (np. posiadających taki sam status prawny czy mających siedzibę w tym samym województwie). Jednocześnie wszelkie podane przez Państwa dane są absolutnie poufne i nie będą udostępniane innymi podmiotom. 

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących badania proszę kontaktować się z Jakubem Głowackim pod numerem telefonu 12 293 75 58 lub adresem e-mailowym jakub.glowacki (at) uek.krakow.pl. 


Więcej o pomiarze oddziaływania społecznego możesz poczytać tutaj.  

tekst: Anna Szadkowska-Ciężka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz