wtorek, 14 maja 2013

Dawka informacji na temat szkoleń dla OWES i CIS



Oferta szkoleń na 2013 rok
dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej
i Centów Integracji Społecznej
Oferta szkoleń została przygotowana w oparciu o badanie potrzeb szkoleniowo-doradczych Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, które zostało przeprowadzone w ramach projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej” realizowanego w ramach działania 1.2 Wsparcie systemowe instytucji pomocy społecznej i integracji, Priorytet I: zatrudnienie i integracja społeczna w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Planowane szkolenia dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Szkolenie
Termin
Miejsce
Uwagi
Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej.
22–24.05.2013
Wrocław
rekrutacja w toku
Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora.
3-5.06.2013
Kraków
rekrutacja w toku
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
12–14.06.2013
Białystok
rekrutacja w toku
Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES.
24–26.06.2013
Warszawa
rekrutacja w toku
Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
3–5.07.2013
Kraków
rekrutacja w czerwcu
Budowanie marki i public relations w sektorze ekonomii społecznej.
10-12.07.2013
Lublin
rekrutacja w czerwcu
Zarządzanie marką przedsiębiorstwa społecznego.
17-19.07.2013
Katowice
rekrutacja w czerwcu
Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych.
4–6.09.2013
Katowice
rekrutacja w sierpniu

Planowane szkolenia dla Centrów Integracji Społecznej:

Szkolenie
Termin
Miejsce
Uwagi
Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami CIS.
12–14.06.2013
Gdańsk
rekrutacja w toku





Szczegółowe informację na temat najbliższych szkoleń:

PRACA Z OSOBAMI W TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ W ZAKRESIE ICH AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
22-24 maja 2013 roku we Wrocławiu

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie Doradcom/Doradczyniom OWES wiedzy i podniesienie umiejętności w zakresie skutecznej pracy z osobami w trudnej sytuacji życiowej oraz szczególnej sytuacji na rynku.

Zarys programu:
1.    Wpływ sytuacji trudnej, kryzysowej na psychikę człowieka.
2.    Umiejętność i sposoby identyfikacji trudnej sytuacji, problemów osób w trudnej sytuacji, pozostających bez pracy. Metody i techniki aktywizacji, w tym obserwacja grupy.
3.    Katalog trudnych sytuacji – przykłady (case) i sposoby radzenia sobie w konkretnych sytuacjach.
4.    Określanie zasobów i możliwości beneficjenta (odbiorcy wsparcia): tworzenie ścieżki rozwoju indywidualnego, indywidualnego planu doradztwa, przygotowanie do tworzenia podmiotu ES.
5.    Konflikty w podmiotach zakładanych przez osoby w trudnej sytuacji życiowej.
6.    Sylwetka osoby udzielającej wsparcia (kompetencje doradcy). Rola OWES jako mentora i mediatora.
7.    Dobre praktyki z zakresu doradztwa zawodowego, coachingu, mentoringu.
8.    Superwizja – wprowadzenie, efekty i cele superwizji, korzyści, proces.
9.    Problemy wypalenia zawodowego osób zajmujących się beneficjentami w trudnej sytuacji życiowej.

RACHUNKOWOŚĆ I FINANSE W PODMIOTACH TRZECIEGO SEKTORA
3-5 czerwca 2013 roku w Krakowie

Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczyń OWES wiedzy i kompetencji z zakresu rachunkowości i finansów w podmiotach trzeciego sektora, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki spółdzielni socjalnych niezbędnej do właściwego udzielania podstawowego doradztwa dla PES.

Zarys programu:
1.    Wymogi związane z ewidencjonowaniem działalności PES wynikające z ustawy o rachunkowości i innych przepisów. (Polityka rachunkowości. Dowody księgowe. Inwentaryzacja. Ewidencja środków trwałych i ich amortyzacja).
2.    Praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej (sposoby prowadzenia ewidencji księgowej, elementy kalkulacji kosztów i przygotowania budżetów).
3.    Podstawowe zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
4.    Zagadnienia podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (np. obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS).
5.    Zagadnienia związane ze sprawozdawczością PES (sprawozdawczość finansowa, podatkowa, inne wymogi związane z działalnością PES).
6.    Dotacje.

FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO NA RYNKU
12-14 czerwca 2013 roku w Białymstoku

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego na rynku, przygotowania doradców do wspierania funkcjonujących PES w podejmowaniu działań związanych z rozwojem firmy lub wdrażaniem planu naprawczego.

Zarys programu:
1.    Rozwój przedsiębiorstwa społecznego:
a.     techniki pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.     zmiana profilu, nowe pola działalności,
c.      ekspansja na rynku,
d.     modele biznesowe i ich ocena,
e.     studium wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.      zarządzanie projektami biznesowymi,
g.     programy specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.     współpraca z biznesem. Tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2.    Zarządzanie firmą w kryzysie:
a.     sytuacje kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.     zarządzanie ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.      zarządzanie personelem,
d.     mentoring i coaching,
e.     postępowanie naprawcze, ścieżki dalszego postępowania,
f.      ogłoszenie upadłości.




INSTRUMENTY ANIMACJI I DIAGNOZY DLA DORADCÓW OWES
24-26 czerwca 2013 roku w Warszawie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu animacji społeczności lokalnych, diagnozy potrzeb, przygotowanie doradców do wspierania osób, grup inicjatywnych oraz społeczności lokalnych w podejmowaniu działań na rzecz tworzenia przedsiębiorstw społecznych, aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, etc.

Zarys programu:
1.    Diagnoza potrzeb (pierwszy kontakt, metody i narzędzia diagnozy potrzeb, case studies).
2.    Diagnoza środowiskowa (metody i narzędzia diagnozy środowiska, partnerzy, sposoby wykorzystania tych informacji, etc.).
3.    Budowanie ścieżki wsparcia (indywidualny plan rozwoju, plan rozwoju grupy).
4.    Instrumenty animacji (m.in. budowanie partnerstw, klastrów, porozumień, paktów, etc.).
5.    Facylitacja (coaching, metoring, konsulting zarządczy, inne metody pracy doradcy OWES w zakresie animacji).

PRAWNE ASPEKTY DZIAŁANIA SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ
3-5 lipca 2013 roku w Krakowie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy z zakresu Prawa Spółdzielczego oraz innych przepisów regulujących funkcjonowanie spółdzielni socjalnych jak również umiejętności rozwiązywania konkretnych problemów, z jakimi zwracają się do OWES spółdzielcy. 

Zarys programu:
  1. Spółdzielczość w Polsce. Badania, przykłady, dobre praktyki.
  2. Podstawy prawne działania spółdzielni socjalnych – Jak posługiwać się Prawem Spółdzielczym?
  3. Praktyczne aspekty wykorzystania regulacji prawnych.
  4. Dokumentacja wewnętrzna w spółdzielni socjalnej (statut, regulaminy, etc.).
  5. System wsparcia spółdzielni socjalnych – jak z niego korzystać?
  6. Lustracja w spółdzielniach socjalnych.
  7. Podstawy ogłoszenia upadłości lub poddania się likwidacji.





BUDOWANIE MARKI I PUBLIC RELATIONS W SEKTORZE EKONOMII SPOŁECZNEJ
10-12 lipca 2013 roku w Lublinie

Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy i praktycznych przykładów z zakresu marketingu podmiotów ekonomii społecznej, wiedzy i praktycznych przykładów dot. budowania marki, nabycie przez doradców umiejętności identyfikacji i analizy potrzeb konkretnych grup klientów, dostosowania odpowiednich narzędzi w komunikacji marketingowej.

Zarys programu:
1.    Komunikacja marketingowa – cele, adresaci, narzędzia, spodziewane efekty.
2.    Marketing w sektorze ekonomii społecznej.
3.    Identyfikacja i analiza potrzeb klientów pod kątem przygotowania konkretnej oferty, produktu (z uwzględnieniem różnych grup klientów: klientów anonimowych – rynkowych, klientów odpowiedzialnych społecznie oraz administracji publicznej).
4.    Budowanie marki: siła marki, opracowanie strategii marki, wizualizacja, pozycjonowanie marki, narzędzia komunikacji z rynkiem, zarządzanie marką na różnych etapach jej rozwoju.
5.    Public relations w sektorze ES.

ZARZĄDZANIE MARKĄ PRZEDSIĘBIORSTWA SPOŁECZNEGO
17-19 lipca 2013 roku w Katowicach
Celem szkolenia jest:
Dostarczenie doradcom/doradczyniom OWES wiedzy na temat siły marki, doskonalenie w praktyce sztuki budowania silnej marki, będącej jednym z kluczowych czynników sukcesu na rynku, nabycie umiejętności budowania strategii marki, wykorzystywania brand management w przedsiębiorstwach społecznych.

Zarys programu:
1.    Kreowanie marki – źródła kapitału marki, tożsamość marki, wartość marki, identyfikacja grup docelowych a budowanie marki, wizerunek marki.
2.    Strategia marki – dobór strategii marki, określenie celów strategicznych, wizerunkowych i marketingowych marki, proces tworzenia marki.
3.    Kształtowanie marki – cykl życia marki, marka w procesie, pozycjonowanie marki, wprowadzanie marki na rynek, zarządzanie obecnością i wartością marki, projektowanie doświadczenia i stanu emocjonalnego odbiorcy marki.
4.    Zarządzanie marką – zarządzanie produktem, usługami i usługami wspierającymi produkt, cena i dystrybucja w zarządzaniu marką, strategie ewolucji marki, efektywny dobór kanałów komunikacyjnych marki, zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową marki.
5.    Monitoring marki – brand watching, wzmacnianie marki, rewitalizacja marki.
6.    Budowanie strategii marki – warsztaty.
OCENA BIZNES PLANÓW ZAKŁADANYCH PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH
4-6 września 2013 roku w Katowicach

Celem szkolenia jest:
Zdobycie przez doradców/doradczynie OWES umiejętności planowania przedsięwzięć ekonomii społecznej, umożliwiających skuteczne wsparcie przedsiębiorstw społecznych w przygotowaniu biznes planu, nabycie umiejętności rzetelnej i obiektywnej oceny biznes planów przedsięwzięć społecznych.

Zarys programu:
  1. Modele biznesowe i ich ocena.
  2. Podstawy tworzenia i główne części biznes planu.
  3. Analiza finansowa jako podstawa biznes planu.
  4. Uproszczone studium wykonalności dla planowanej działalności.
  5. Ocena biznes planów – praca warsztatowa.

PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY PRACY Z UCZESTNIKAMI CIS
12-14 czerwca 2013 roku w Gdańsku

Celem szkolenia jest:
Zdobycie i wzmocnienie przez kadrę Centrów Integracji Społecznej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z osobami w trudnej sytuacji życiowej oraz szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Zarys programu:
1)    Jak konstruować indywidualne plany działań, ścieżki wsparcia?
2)    Psychologiczne aspekty pracy z osobami uzależnionymi, osobami pozostającymi bez pracy, rodzinami uczestników CIS.
3)    Jak organizować sobie pracę z uczestnikami CIS? Jak wspierać zespół by nie nastąpiło wypalenie zawodowe?
4)    Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i motywować uczestników CIS? Interwencja kryzysowa. Agresja w pracy (agresja uczestników) – trening zastępowania agresji.
5)    Zespół pracowników CIS wobec problemów uczestników – jak sobie mają radzić pracownicy CIS z ciężarem problemów jakie codziennie ich otaczają? Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym, jak wspierać zespół? W jaki sposób pracować nad swoimi odczuciami do uczestników – asertywność wobec uczestników CIS. Emocje uczestnika a emocje personelu CIS.
6)    Coaching, mentoring. Jak prowadzić superwizję?





Formularze zgłoszeniowe dostępne na www.spoldzielnie.org.pl

Prosimy nadsyłać do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy na adres
Specjalisty ds. szkoleń doradczych: artur@spoldzielnie.org.pl
Bieżące informacje dotyczące szkoleń i doradztwa zamieszczane są na www.ekonomiaspoleczna.pl, www.spoldzielnie.org.pl i na stronach internetowych organizacji prowadzących Centra Ekonomii Społecznej w ramach projektu.
Kontakt:
Centrum Ekonomii Społecznej w Krakowie
Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy
ul. Malborska 65, 30-646 Kraków
T/F: (12) 655-10-17, (12) 655-71-01, (12) 265-73-90, www.spoldzielnie.org.pl
kontakt: Anna Bulka, Kierownik CES, e-mail: anna@spoldzielnie.org.pl
Katarzyna Wiecha, Doradca CES, e-mail: katarzyna@spoldzielnie.org.pl
Artur Then, Specjalista ds. szkoleń doradczych, e-mail: artur@spoldzielnie.org.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz