wtorek, 14 maja 2013

Już znamy najnowszą ofertę doradczo-szkoleniową dla OWES i CIS




Oferta doradztwa indywidualnego świadczonego w ramach projektu
„Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej”


Doradztwo indywidualne skierowane jest do Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz Centrów Integracji Społecznej.

Doradztwo świadczone jest przez ekspertów zewnętrznych poprzez Centra Ekonomii Społecznej (CES).

Tematy doradcze dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej.
2. Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych.
3. Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora.
4. Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
5. Marketing i public relations w sektorze ekonomii społecznej.
6. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
7. Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES
8. Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej
9. Budowanie samodzielności finansowej OWES – planowane w drugiej połowie roku

Tematy doradcze dla Centrów Integracji Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawno – organizacyjno – finansowe funkcjonowania CIS oraz współpraca z partnerami.
2. Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami/uczestniczkami CIS

Doradztwo jest bezpłatne dla odbiorców projektu.
Doradztwo świadczone jest do listopada 2013 roku.

Wymagane jest zgłoszenie zapotrzebowania na doradztwo do Doradcy/Doradczynie CES, przesłanie formularza zgłoszenia na doradztwo oraz formularzy zgłoszenia do projektu do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy, który odpowiada za realizację doradztwa na poziomie krajowym.





Szczegółowy opis doradztwa dostępnego w 2013 roku:

  1. Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej:

1)    Działalność nieodpłatna, odpłatna i gospodarcza.
2)    Rola osób /uczestniczna poszczególnych szczeblach struktury organizacyjnej (obligatoryjne i fakultatywne organy podmiotów ekonomii społecznej).
3)    Działalność III sektora a zapisy ustaw dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.
4)    Dotacje a postępowanie sądowo – administracyjne i pomoc publiczna.
5)    Prowadzenie działalności gospodarczej w różnych formach.
6)    Rejestracja działalności gospodarczej oraz wprowadzenie zmian w KRS, praca z PKD, obowiązki podatkowe.
7)    Postępowanie naprawcze.
8)    Umowy cywilnoprawne w III sektorze.
9)    Kontrole.
10) Ochrona danych osobowych.

  1. Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych:

1)    Tworzenie modeli biznesowych dla grup inicjatywnych, zainteresowanych utworzeniem PES.
2)    Oceny zasadności ekonomicznej i stabilności modeli biznesowych.
3)    Tworzenie biznes planów dla nowo zakładanych PES.
4)    Tworzenie biznes planów dla inwestycji przygotowywanych przez PES.
5)    Pomoc w tworzeniu kryteriów dla oceny biznes planów przez OWES.

  1. Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora:

1) Wymogi związane z ewidencjonowaniem działalności PES (wynikające z ustawy o rachunkowości i innych przepisów).
2)   Praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej.
3)    Zagadnienia związane ze sprawozdawczością PES.
4)    Podstawowe zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
5)    Zagadnienia podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (m.in.. obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS, inne zobowiązania publiczno – prawne, etc.).
6)    Podział odpowiedzialności między kluczowymi osobami zajmującymi się finansami i zarządzaniem w PES.
7)    Zarządzanie finansami w organizacji, strategia finansowa, planowanie budżetu, etc.



  1. Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej:

1)    Podstawy prawne działania spółdzielni socjalnych (Ustawa Prawo Spółdzielcze, Ustawa o spółdzielniach socjalnych, inne regulacje prawne).
2)    Zakładanie spółdzielni socjalnej krok po kroku – jak pokierować grupą inicjatywną?
3)    Prawa i obowiązki członków, zasady ekonomicznego uczestnictwa członków oraz zasady demokracji spółdzielczej w praktyce – najczęściej pojawiające się problemy.
4)    Organy w spółdzielni, podział kompetencji pomiędzy Walnym Zgromadzeniem, Radą Nadzorczą i Zarządem, zakres odpowiedzialności członków organów spółdzielni.
5)    Zasady tworzenia i prowadzenia prawidłowej dokumentacji w spółdzielni (statut, rejestracja, deklaracje członkowskie, regulaminy, etc.).
6)    Lustracja spółdzielni.
7)    Zagadnienia związane z łączeniem, dzieleniem, likwidacją i upadłością spółdzielni.
8)    Otoczenie instytucjonalne w spółdzielczości.

  1. Marketing i public relations w sektorze ekonomii społecznej:

1)    Projektowanie strategii PR.
2)    Realizacja PR w mediach.
3)    Promocja produktów i usług za pomocą PR.
4)    Prowadzenie działań e-PR w Internecie.
5)    Opracowywanie informacji i artykułów prasowych.
6)    Konstruowanie przekazów promocyjnych i image’owych.
7)    Projektowanie działań PR skierowanych do rynku klientów, kontrahentów, współpracowników.
8)    Projektowanie działań utrzymujących dobre relacje z kluczowymi klientami firmy.
9)    Konstruowanie ofert dedykowanych.
10) Projektowanie i publikacja firmowych wydawnictw prasowych i internetowych.
11) Budowanie strategii marki dla podmiotu ekonomii społecznej, zarządzanie marką.
12) Realizacja niskobudżetowych działań promocyjnych.
13) Wprowadzenie produktów podmiotu ekonomii społecznej na rynek.

  1. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku:

1)    Rozwój przedsiębiorstwa społecznego:
a.    techniki pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.    zmiana profilu, nowe pola działalności,
c.    ekspansja na rynku,
d.    modele biznesowe i ich ocena,
e.    studium wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.     zarządzanie projektami biznesowymi,
g.    programy specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.    współpraca z biznesem, tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2)    Zarządzanie firmą w kryzysie:
a.    sytuacje kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.    zarządzanie ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.    zarządzanie personelem,
d.    mentoring i coaching,
e.    ogłoszenie upadłości.

  1. Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES:

1)    Diagnoza potrzeb/środowiskowa:
a.    jak przeprowadzić diagnozę krok po kroku – diagnoza jako model logiczny,
b.    narzędzia i metody stosowane w diagnozie,
c.    umiejętność tworzenia wskaźników i wyciągania wniosków,
d.    umiejętność pracy z poszczególnymi grupami osób w oparciu o ich charakterystykę.
2)    Budowanie ścieżki wsparcia:
a.    pomoc w analizie konkretnego środowiska,
b.    zastosowania adekwatnego wsparcia animacyjnego.
3)    Instrumenty animacji:
a.    jak zachęcać do wspólnych działań?
b.    jak prowadzić spotkania na rzecz zawarcia partnerstwa?
c.    jak przygotować dokumenty formalizujące współpracę (np. porozumienie partnerskie)?
4)    Facylitacja:
a.    sposoby i narzędzia facylitacji w danym środowisku,
b.    pomoc w zbudowaniu strategii wspierania konkretnego środowiska czy zastosowania konkretnego instrumentu.

  1. Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej:

1)    Sylwetka osoby udzielającej wsparcia (kompetencje doradcy).
2)    Wpływ sytuacji trudnej, kryzysowej na psychikę człowieka.
3)    Umiejętność i sposoby identyfikacji sytuacji trudnej, problemów osób w trudnej sytuacji, pozostających bez pracy.
4)    Metody i techniki aktywizacji.
5)    Określanie zasobów i możliwości beneficjenta (odbiorcy wsparcia): tworzenie ścieżki rozwoju indywidualnego, indywidualnego planu doradztwa, przygotowanie do tworzenia podmiotu ES.
6)    Techniki i narzędzia pobudzania i motywowania klienta w trudnej sytuacji.
7)    Sposoby radzenia sobie w konkretnych sytuacjach.
8)    Doradztwo zawodowe, coaching, mentoring.
9)    Superwizja – efekty i cele superwizji, korzyści, proces.
10) Problemy wypalenia zawodowego osób zajmujących się beneficjentami w trudnej sytuacji życiowej.



  1. Uwarunkowania prawno – organizacyjno – finansowe funkcjonowania Centrum Integracji Społecznej oraz współpraca z partnerami:

1)    Regulacja prawne dotyczące założenia i działalności Centrum Integracji Społecznej.
2)    Dokumentacja organizacyjna, finansowa i pracownicza.
3)    Dokumentacja dotycząca uczestników CIS.
4)    Prowadzenie działalności gospodarczej przez CIS – wady, zalety, bariery.
5)    Źródła finansowania CIS.
6)    Możliwe formy wsparcia dla uczestników/uczestniczek i absolwentów/absolwentek CIS.
7)    Zasady współpracy z partnerami.

  1. Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami Centrum Integracji Społecznej:

1)    Konstruowanie indywidualnych planów działań, ścieżek wsparcia.
2)    Psychologiczne aspekty pracy z osobami uzależnionymi, osobami pozostającymi bez pracy, rodzinami uczestników CIS.
3)    Organizowanie pracy z uczestnikami/uczestniczkami CIS, wspieranie zespołu by nie nastąpiło wypalenie zawodowe.
4)    Motywowanie uczestników/uczestniczek CIS. Interwencja kryzysowa. Agresja w pracy (agresja uczestników/uczestniczek), zastępowanie agresji.
5)    Zespół pracowników/pracownic CIS wobec problemów uczestników/uczestniczek. Emocje uczestnika/uczestniczki a emocje personelu CIS.
6)    Coaching, mentoring, superwizja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz