piątek, 15 marca 2013


Oferta doradztwa indywidualnego świadczonego w ramach projektu
„Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej”


Doradztwo indywidualne skierowane jest do Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz Centrów Integracji Społecznej.

Doradztwo świadczone jest przez ekspertów/ekspertki zewnętrznych poprzez Centra Ekonomii Społecznej (CES).

Tematy doradcze dla Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej.
2. Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych.
3. Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora.
4. Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej.
5. Marketing i public relations w sektorze ekonomii społecznej.
6. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku.
7. Instrumenty animacji i diagnozy dla Doradców OWES – planowane kwiecień/maj
8. Praca z osobami w trudnej sytuacji życiowej w zakresie ich aktywizacji zawodowej – planowane kwiecień/maj
9. Budowanie samodzielności finansowej OWES – planowane w drugiej połowie roku

Tematy doradcze dla Centrów Integracji Społecznej:

Zakres doradztwa
1. Uwarunkowania prawno-organizacyjno-finansowe funkcjonowania CIS oraz współpraca z partnerami.
2. Psychologiczne aspekty pracy z uczestnikami CIS – planowane kwiecień/maj

Doradztwo jest bezpłatne dla odbiorców/odbiorczyń projektu.
Doradztwo świadczone jest do listopada 2013 roku.

Wymagane jest zgłoszenie zapotrzebowania na doradztwo do doradcy/doradczyni CES, przesłanie formularza zgłoszenia na doradztwo oraz formularzy zgłoszenia do projektu do Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy, który odpowiada za realizację doradztwa na poziomie krajowym.




Szczegółowy opis doradztwa dostępnego w 2013 roku:

Uwarunkowania prawne w działalności podmiotów ekonomii społecznej:

1)    Działalność nieodpłatna, odpłatna i gospodarcza.
2) Rola osób na poszczególnych szczeblach struktury organizacyjnej (obligatoryjne i fakultatywne organy podmiotów ekonomii społecznej).
3)    Działalność III sektora a zapisy ustaw dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.
4)    Dotacje a postępowanie sądowo-administracyjne i pomoc publiczna.
5)    Prowadzenie działalności gospodarczej w różnych formach.
6) Rejestracja działalności gospodarczej oraz wprowadzenie zmian w KRS, praca z PKD, obowiązki podatkowe.
7)    Postępowanie naprawcze.
8)    Umowy cywilnoprawne w III sektorze.
9)    Kontrole.
10) Ochrona danych osobowych.

Ocena biznes planów zakładanych przedsiębiorstw społecznych:

1)    Tworzenie modeli biznesowych dla grup inicjatywnych, zainteresowanych utworzeniem PES.
2)    Oceny zasadności ekonomicznej i stabilności modeli biznesowych.
3)    Tworzenie biznes planów dla nowozakładanych PES.
4)    Tworzenie biznes planów dla inwestycji przygotowywanych przez PES.
5)    Pomoc w tworzeniu kryteriów dla oceny biznes planów przez OWES.

Rachunkowość i finanse w podmiotach trzeciego sektora:

1)    Wymogi związane z ewidencjonowaniem działalności PES (wynikające z ustawy o rachunkowości i innych przepisów).
2)    Praktyczne aspekty prowadzenia ewidencji księgowej PES z uwzględnieniem wyodrębnienia ewidencji w przypadku prowadzenia działalności odpłatnej i nieodpłatnej.
3)    Zagadnienia związane ze sprawozdawczością PES.
4)    Podstawowe zagadnienia związane z analizą finansową w zakresie niezbędnym dla PES.
5)    Zagadnienia podatkowe i inne niezbędne informacje dla PES (m.in.. obciążenia podatkowe podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, obowiązki wobec ZUS, inne zobowiązania publiczno – prawne, etc.).
6)    Podział odpowiedzialności między kluczowymi osobami zajmującymi się finansami i zarządzaniem w PES.
7)    Zarządzanie finansami w organizacji, strategia finansowa, planowanie budżetu, etc.

Prawne aspekty działania spółdzielni socjalnej:

1)    Podstawy prawne działania spółdzielni socjalnych (Ustawa Prawo Spółdzielcze, Ustawa o spółdzielniach socjalnych, inne regulacje prawne).
2)    Zakładanie spółdzielni socjalnej krok po kroku – jak pokierować grupą inicjatywną?
3)    Prawa i obowiązki członków, zasady ekonomicznego uczestnictwa członków oraz zasady demokracji spółdzielczej w praktyce – najczęściej pojawiające się problemy.
4)    Organy w spółdzielni, podział kompetencji pomiędzy Walnym Zgromadzeniem, Radą Nadzorczą i Zarządem, zakres odpowiedzialności członków organów spółdzielni.
5)    Zasady tworzenia i prowadzenia prawidłowej dokumentacji w spółdzielni (statut, rejestracja, deklaracje członkowskie, regulaminy, etc.).
6)    Lustracja spółdzielni.
7)    Zagadnienia związane z łączeniem, dzieleniem, likwidacją i upadłością spółdzielni.
8)    Otoczenie instytucjonalne w spółdzielczości.

Marketing i public relations w sektorze ekonomii społecznej:

1)    Projektowanie strategii PR.
2)    Realizacja PR w mediach.
3)    Promocja produktów i usług za pomocą PR.
4)    Prowadzenie działań e-PR w Internecie.
5)    Opracowywanie informacji i artykułów prasowych.
6)    Konstruowanie przekazów promocyjnych i image’owych.
7)    Projektowanie działań PR skierowanych do rynku klientów, kontrahentów, współpracowników.
8)    Projektowanie działań utrzymujących dobre relacje z kluczowymi klientami firmy.
9)    Konstruowanie ofert dedykowanych.
10) Projektowanie i publikacja firmowych wydawnictw prasowych i internetowych.
11) Budowanie strategii marki dla podmiotu ekonomii społecznej, zarządzanie marką.
12) Realizacja niskobudżetowych działań promocyjnych.
13) Wprowadzenie produktów podmiotu ekonomii społecznej na rynek.

Funkcjonowanie przedsiębiorstwa społecznego na rynku:

1)    Rozwój przedsiębiorstwa społecznego:
a.    techniki pozyskiwania i utrzymania klientów,
b.    zmiana profilu, nowe pola działalności,
c.    ekspansja na rynku,
d.    modele biznesowe i ich ocena,
e.    studium wykonalności przedsięwzięć inwestycyjnych,
f.     zarządzanie projektami biznesowymi,
g.    programy specjalne w Urzędach Pracy i finansowanie zwrotne – możliwości finansowania tworzenia i rozwoju spółdzielni socjalnych,
h.    współpraca z biznesem, tworzenie klastrów i porozumień branżowych.
2) Zarządzanie firmą w kryzysie:
a.    sytuacje kryzysowe w działaniu przedsiębiorstwa,
b.    zarządzanie ryzykiem i zmianą, wypracowanie wspólnych decyzji,
c.    zarządzanie personelem,
d.    mentoring i coaching,
e.    ogłoszenie upadłości.

Uwarunkowania prawno-organizacyjno-finansowe funkcjonowania Centrum Integracji Społecznej oraz współpraca z partnerami:

1)    Regulacja prawne dotyczące założenia i działalności Centrum Integracji Społecznej.
2)    Dokumentacja organizacyjna, finansowa i pracownicza.
3)    Dokumentacja dotycząca uczestników CIS.
4)    Prowadzenie działalności gospodarczej przez CIS – wady, zalety, bariery.
5)    Źródła finansowania CIS.
6)    Możliwe formy wsparcia dla uczestników i absolwentów CIS.
7)    Zasady współpracy z partnerami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz